Webové stránky www.kdymitojede.cz spravuje společnost Ropid, která už měla údaje o poloze od jiných dopravců zapojených do systému Pražské integrované dopravy. V případě DPP byl problém ve smlouvách s dodavatelskou firmou Xanthus, která řídící systémy včetně všech dat vlastní a za poskytnutí informací dříve požadovala vysoké částky. Podnik nedávno vypsal dvě veřejné zakázky na nový software pro řízení autobusů a tramvají, který by měl problém závislosti na dodavateli, nazývaný vendor lock-in, definitivně odstranit. Výsledek tendru by měl být znám v horizontu několika měsíců.

Podle webu Zdopravy.cz chtěla Xanthus za otevření dat desítky milionů korun. O poskytování dat se několik let soudí datový novinář Jan Cibulka, uvedl Zdopravy.cz. Přitom právě u povrchové dopravy jsou tato data pro lidi využívající MHD důležitá, protože kvůli častým zácpám jedině takhle poznají skutečné zpoždění jednotlivých spojů. 

Autobusové nádraží Černý Most.
Autobusem jako prasata na porážku? Pražané řeší „prázdninové“ jízdní řády

Zatím dostanou cestující jenom informaci o poloze vozu při opuštění zastávky, nikoliv o kontinuální lokalizaci. V následujících týdnech by se informace měly objevit v mapových podkladech na webu dopravního podniku a Pražské integrované dopravy, vyhledávači spojení IDOS, v aplikaci Lítačka a jinde.

„Data, která o odjezdech našich spojů poskytujeme společnosti ROPID, jsou otevřená a přístupná, mohou je pro další dopravní aplikace nekomerčně využívat i jiné subjekty. Stejným směrem chceme jít i u tramvajových linek, na tomto projektu intenzivně pracujeme,“ uvedl v tiskové zprávě ředitel dopravního podniku Petr Witowski. „Je to další z příspěvků DPP k projektu smart city a naplňování jednoho z našich cílů: poskytovat zákazníkům maximum užitečných dopravních informací, které zjednodušují cestování po Praze a zatraktivňují MHD,“ dodal Witowski.

Smart City - informační tabule v Praze 3.
Metropole zefektivní dopravu. Pomohou jí v tom online data

Průlomovou novinku si pochvalují také magistrátní politici v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti). Jeho náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) zmínil, že tento projekt navazuje na elektronické informační tabule v metru, které před loňskými Vánoci dopravní podnik nainstaloval ve stanicích Florenc B, Chodov, Kobylisy, Staroměstská a Zličín. Monitory u eskalátorů zobrazují čas skutečného příjezdu vlaků. Pilotní projekt pak bude po šesti měsících vyhodnocen. Podle Scheinherra by se během roku 2020 cestující měli dočkat podobných informací také u tramvají.

Zpráva vyvolala ohlas také mezi uživateli sociálních sítích. Většina z nich samozřejmě novinku přijala s nadšením, někteří oslavy ironizují, protože Praha má oproti jiným městům zpoždění. V prvních hodinách navíc aplikace nefungovala správně, web se několikrát nepodařilo načíst. „Zájem předčil očekávání, omlouváme se,“ napsala na oficiální twitterový účet firma Ropid.

Matoucí bylo také zpoždění autobusů, které se zobrazuje poněkud netradičně zelenou barvou. Ale jedná se jen o vozy, které jedou později do tří minut oproti jízdnímu řádu. Od čtyř minut výše je zpoždění značeno červeně.

Pražský dopravní podnik (DPP) ve vestibulech pěti stanic metra spustil pilotní provoz zobrazování příjezdů nejbližších souprav.
Konec spěchání naslepo? Dopravní podnik testuje tabule s odjezdy metra