Představte si, že ráno jedete do práce a najednou zjistíte, že nemůžete vystoupit ve stanicích metra I. P. Pavlova, Anděl nebo Můstek. Jednoduše dostanete vztek a už druhý den bude mít pražský dopravní podnik ze života peklo, protože budou davy lidí požadovat okamžitou nápravu.

Jenže přesně tohle se každý den ve zmíněných stanicích děje lidem s omezenou možností pohybu, zejména vozíčkářům. Ti mají ovšem zatím smůlu, jsou v menšině, a tak jejich volání po nápravě nemá takovou sílu.

Něco se už konečně musí změnit

„Přesto se snažíme dělat maximum a nyní jsme přišli s plánem, že budeme požadovat, aby se alespoň jedna stanice metra ročně stala bezbariérovou s tím, že budeme usilovat o vybudování výtahů v těch nejvíce využívaných stanicích,“ sdělil Erik Čipera ze sdružení Asistence a zároveň člen skupiny pro Prahu bezbariérovou a otevřenou.

Právě Čipera včera společně s kolegou a spolupracovníkem Michalem Pragerem představili svou vizi odstraňování bariér, a to na jednání dopravního výboru hlavního města. Nepočítali ovšem s tak velkou absencí členů. Ze 13 lidí, kteří ve výboru zasedají, dorazila pouhá čtveřice, a to Petra Kolínská (SZ), Marcel Rückl (ODS), Petr Zajíček (KSČM) a Antonín Weinert (ČSSD).

Bez bariér budou zřejmě Háje

Je všeobecně známé, že už letos by měla začít stavba výtahu ve stanici metra Národní třída.

Na dopravním výboru představil novou podrobnou zprávu David Dohnal z dopravního podniku (DP), která upozorňuje na další možnosti odstraňování bariér.

„Z celkového počtu 57 stanic metra je v současnosti zajištěn bezbariérový přístup do 32 z nich, tři stanice umožňují bezbariérový pohyb s proškoleným doprovodem. Jedná se o Háje, Opatov a Roztyly, kde jsou nákladní výtahy,“ vypočítal Dohnal.

Největší problém? Samozřejmě peníze

Současně upozornil na to, že pokračuje příprava na zřízení osobního výtahu ve stanici metra Chodov, který nahradí dosluhující a provozně nevyhovující šikmou schodišťovou plošinu. Stavba, která si vyžádá zhruba 28 milionů korun, má být hotova do března příštího roku.

Kde je to nejnutnější?

„Právě peníze jsou největší problém. Dopravní podnik na tyto akce nemá finance a bude potřeba větší spoluúčast města, nebo se budeme také snažit využívat evropských fondů,“ doplnil Dohnal.

Pět priorit dopravního podniku

Dopravní podnik určil pět stanic (Národní třída, Háje, Můstek, I. P. Pavlova a Anděl), ve kterých chce přednostně vybudovat přístup bez bariér.
Bezbariérové úpravy by neměly být nijak závažným problémem například na Palmovce.

Plány na úpravu stanic metra

Háje – V současnosti je zde možný bezbariérový pohyb pouze s proškoleným doprovodem a s využitím nákladních výtahů. Ve východním vestibulu stanice je připravena výměna eskalátorů (vydáno je už stavební povolení). Nyní se prověřuje technické řešení instalace šikmého výtahu, který je například ve stanici Vltavská. Náklady na obě akce jsou 55 mil. Kč.

Můstek – Metroprojekt Praha zpracoval letos v březnu prověřovací studii výtahů, které spojí nástupiště tras A a B metra a vyústí na povrch v dolní části Václavského náměstí do samostatného kiosku. Celkové investiční náklady jsou 180 mil. Kč.

I. P. Pavlova – Bezbariérové zpřístupnění bude možné jen v souvislosti se stavbou druhého vestibulu stanice. Z dosavadních prověřování vyplývá, že i tento vestibul bude výtahový, situovaný poblíž křižovatky ulic Rumunské a Legerovy. Investiční náklady nejsou dosud známy, orientační odhad je 204 mil. Kč.

Anděl – Vše je ve fázi prověřovací studie. Přístup by sestával ze dvou navazujících osobních výtahů o nosnosti 1000 kg. Na povrchu se předpokládá přístup k výtahu v blízkosti nároží ulic Ostrovského a Stroupežnického. Odhad investičních nákladů je 165 mil. Kč.

Hradčanská a Náměstí Republiky

Ještě obtížnější to bude s vybudováním výtahu ve stanicích Hradčanská a Náměstí Republiky. V prvním případě se bude muset zřejmě čekat na stavbu rychlodráhy na letiště, jejíž plány jsou velkolepé. Realizace se údajně ale bude odkládat, neboť na ni nebudou peníze.

V druhém případě město zaspalo. Když náměstí Republiky procházelo kompletní rekonstrukcí, výtah do metra se nepostavil. „Mám obavy, aby město po postavení výtahu na Národní třídě neusnulo. I proto budu apelovat na zastupitele, aby se problematice věnovali,“ uzavřela zastupitelka Petra Kolínská.