Ládví „Viděli jste včera také toho herce v tom seriálu?“ „No to mi povídej, ten byl k sežrání!“ U vedlejšího stolu následoval výbuch smíchu.

Čtyři ženy důchodového věku se skvěle bavily u kávy a bylo je slyšet po celé kavárně. Přišly se jako mnoho dalších zvědavých lidí kouknout do nově otevřené Tiché kavárny.

Jistě se i vám někdy stalo, že jste si chtěli v zahraničí objednat jídlo či pití, ale jelikož jste neovládali cizí jazyk, musela probíhat komunikace rukama nohama a číšník se na vás díval rozpačitě, nechápavě.

V Tiché kavárně sice se svou mateřskou řečí také nevystačíte, ale dohadování s obsluhou se bát nemusíte. V kavárně, kde pracují neslyšící, po příchodu dostanete zeleno-červený válec a objednávkový list, ve kterém si nejdříve přečtete instrukce.

Pokud dáte válec zelenou částí nahoru, je to pokyn pro servírku, aby k vám přišla a vy jste si mohli objednat. Až budete mít jídlo a nebude chtít být rušeni, dáte válec do vodorovné polohy. A jakmile budete chtít platit, válec dáte červenou částí nahoru.

Tento důmyslný systém ulehčuje neslyšící obsluze komunikaci se zákazníky, ale jistě by se uplatnil i v běžných kavárnách a restauracích, kde si občas zákazník připadá jako vzduch.

Anebo snad ještě horší varianta přespříliš horlivý číšník, který vás v dobré víře obtěžuje každých pět minut.

Díky promyšlenému konceptu kavárny i milé obsluze jsou reakce zákazníků pozitivní. „O Tiché kavárně jsem si přečetla v našem radničním časopisu Osmičce. Dnes jsem si zde na zkoušku dala jen čaj. Příště sem ale přijdu i s mým kamarádem a zůstaneme tu déle; dáme si i něco k jídlu,“ slibovala Helena Davidová.

S kavárnou byly spokojené i maminky s dětmi. „Je tu opravdu pěkné prostředí a líbí se mi dětský koutek, kde si děti vyhrají,“ pochválila kavárnu Andrea Bernáthová.

Poslední skupinkou, se kterou jsem se v kavárně v pátek odpoledne setkala, byli i neslyšící. A ti ze všech nejvíce ocenili, že našli v Praze místo, kde si mohou pohodlně objednat.

„Včera jsem zde byla s kamarádem na otevření. Moc se nám tu líbilo, tak jsme sem dnes přišli i s bývalými spolužáky,“ prozradila neslyšící Blanka Štěpánková.

Tyto tři věty mi napsala na papírek a pak se již věnovala svým spolužákům, kterým gesty se zaujetím něco vypravovala.

Samozřejmě jsem nevěděla, oč jde. Ale v jejím výrazu bylo patrné, že je spokojená.

Neslyšící Marta Raková, která je zaměstnaná v Tiché kavárně, říká: Je to moje první práce, jsem nadšená

S Martou Rakovou, neslyšící, která pracuje v Tiché kavárně, jsme měly na rozhovor dvě minuty.

close zoom_in Přesně tolik času jí dala její nadřízená. Není se čemu divit. Tichá kavárna je v provozu teprve pár dní, ale návštěvníků má, že by jí to mnohé luxusní kavárny v centru Prahy mohly závidět.

S Martou jsem se domlouvala prostřednictvím počítače, do kterého jsem psala otázky a Marta na ně stručně odpovídala.

Než jste našla toto zaměstnání v Tiché kavárně, pracovala jste i někde jinde?
Toto je mé první zaměstnání.

Kde jste se o něm dozvěděla?
Na internetu.

Jak nejčastěji komunikujete se zákazníky?
Ukazují mi v jídelníčku.

A používá někdo i znakovou řeč?
Ano, chodí sem i neslyšící.

Která věková skupina zavítá do kavárny nejčastěji?
Je tady mnoho starších lidí, ale například dem už zašly také i maminky s dětmi.

Jak se vám tato práce líbí?
Moc se mi líbí, jsem za ni ráda.

Přála byste si, aby takovýchto kaváren bylo v Praze více?
Určitě, je to dobrá věc.
Místostarostka Prahy 8 Vladimíra Ludková, která se stará o oblast sociálních služeb, říká: Snažíme se rozvinout sociální služby pro všechny lidi

Místostarostka Prahy 8 Vladimíra Ludková, která má na starosti oblast sociálních služeb, nám objasnila, za jakých okolností vznikla Tichá kavárna a jaké komplikace předcházely jejímu vzniku.

Kolik má Tichá kavárna zaměstnanců?
Kavárna má šest zaměstnanců, jsou to studenti Střední školy Holečkovy, navíc jednu paní provozní, která zde bude na zkrácený úvazek. Obsluhující se budou střídat ve dvou směnách. Zaměstnání jim nabídlo občanské sdružení Agentura profesního poradenství pro neslyšící (APPN), které podporuje neslyšící v otázkách zaměstnání.

Jaká je její otevírací doba?
Lidé se mohou přijít občerstvit od 14 do 22 hodin, o víkendu celý den do deseti hodin do večera.

Kavárna má během týdne zkrácenou pracovní dobu. Jsou tyto prostory využívány i jinak?
Kavárna sdílí jeden prostor spolu s bezbariérovou jídelnou pro seniory a osoby se zdravotním postižením, kteří se stravují v rámci pečovatelské služby. Tento prostor vznikl tedy primárně jako jídelna pro naše klienty pečovatelské služby, jejichž počet narůstá, a stávající prostory jídelny přestaly vyhovovat kapacitně i z dalších důvodů. Nicméně, když jsme tento nový prostor začali plánovat jako přístavbu k Domu s pečovatelskou službou Burešova, řekli jsme si, že by bylo velkou škodou nevyužít prostor i v odpoledních hodinách, tedy po ukončení provozu jídelny. Proto bylo osloveno občanské sdružení ke spolupráci, neboť jeho snahou bylo již dlouhou dobu vytvořit chráněné pracoviště, kde by se pro změnu jejich klienti osvědčili a měli usnadněnu cestu na trh práce. Praha 8 se snaží maximálně rozvinout síť sociálních služeb pro všechny cílové skupiny, proto se tento krok zdál naprosto logickým vyústěním jak našich snah, tak snah občanského sdružení APPN.

Komu objekt, ve kterém je Tichá kavárna, patří? Naskytly se před samotným otevřením kavárny nějaké problémy?
Tichá kavárně sídlí na adrese Burešova 1151/12, najdete ji v přízemní přístavbě objektu, který slouží jako dům s pečovatelskou službou pro seniory. DPS provozuje Městská část Praha 8, spolu s dalšími dvěma DPS. Snad nejsložitější na celém procesu byla finanční otázka, protože APPN jako nezisková organizace si potřebovala zajistit prostředky na vybavení svého kavárenského zázemí. Díky sponzorské pomoci se jim to podařilo, část prostředků poskytl úřad práce. Objekt i prostor, ve kterém sídlí kavárna, patří městské části, APPN je zde v nájmu.

Kolik stálo zřízení kavárny? Přispěla i radnice Prahy 8?

Část prostředků hradila Praha 8 z rozpočtu, další významnou částí přispěl magistrát, prostředky na kavárnu si získalo APPN. Přístavbou se navíc získaly další prostory pro Centrum aktivizačních programů pro seniory, které sídlí v prvním patře a které na střeše kavárny dostalo nové prostory. Centrum nabízí volnočasové bezplatné programy na celý týden pro seniory Prahy 8. Projekt přišel na 15 milionů korun.

Jak těžké bylo sehnat neslyšící, kteří by zde pracovali?
Občanské sdružení APPN si řešilo veškeré záležitosti samo, jsou zde v nájmu a celá kavárna vychází z jejich plánu. Neslyšící obsluha jsou studenti oboru kuchař číšník zmíněné střední školy, jsou tedy profesionály v oboru. Nikdo se nemusí obávat, že by nastal jakýkoli problém. Objednávání bude prostřednictvím číselných kódů v objednávkovém listu a když to nepůjde, pomůže tužka.

VERONIKA CÉZOVÁ