ODS i hnutí ANO upozornili na to, že několik kontraktů v těchto oblastech uzavřeli s městem podnikatelé Pavel Dovhomilja a Maroš Jančovič, kteří jsou trestně stíhaní právě v aféře „tunelování Dopravního podniku“, v níž figuruje i exnáměstek primátora Petr Hlubuček (STAN). Podle občanských demokratů řada IT tendrů menšího rozsahu, které spadají do gesce primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), vzbuzuje pochybnosti – mimo jiné kvůli podezření na jejich záměrné rozdělování či „upřednostňování“ určitých subjektů. U projektů v Holešovicích a na Palmovce prý zase jsou pochyby o způsobu uzavření smluv.

„Musíme se snažit zamezit vzniku případných dalších škod, což je v zájmu občanů, Dopravního podniku i města. Není možné tyto úkony odkládat. Stejně tak je nutné prozkoumat smlouvy DPP se společností Xanthus,“ uvedl Zdeněk Zajíček, předseda zastupitelského klubu ODS.

Podle představitelů pražského hnutí ANO by měl primátor vysvětlit, proč zakázky v „jeho“ odboru a v „jeho“ městské společnosti Operátor ICT získal právě Pavel Dovhomilja. „Myslím si, že nás nikdo ze sympatií k této společnosti nebo tomu pánovi podezřívat nemůže,“ reagoval Hřib. Kontrakty s IT firmou Advice Solutions podle něj pocházejí z roku 2017, kdy Praze vládla koalice pod vedením ANO. „Později, asi před rokem a půl, byla smlouva námi vypovězena. Firma doteď rozporuje nějaké dílčí objednávky, ale nic jim vyplaceno nebylo,“ řekl Hřib Pražskému deníku. Podle přehledu poskytnutého ODS, nicméně tyto „dílčí objednávky“ mají celkovou hodnotu kolem 35 milionů korun.

Také spolupráce magistrátu se společností Uniprog Solutions pochází podle Hřiba z minulého volebního období. Firma zakázku získala od současné koalice, protože měla podat lepší nabídku než konkurence. „V té době nám samozřejmě ještě nebyly známé okolnosti kauzy Dozimetr. A navíc podle zákona nemůžete vyloučit z veřejného tendru někoho, kdo je (pouze) obviněn z trestného činu,“ upozornil primátor, podle kterého by nyní „každopádně měla proběhnout kontrola běžících smluv, které má jakýkoliv městský subjekt s firmami trestně stíhaných osob. Měli bychom se podívat na to, jestli je tyto smlouvy možné vypovědět či přesoutěžit, aby odpadly veškeré pochybnosti,“ dodal Hřib.

Pražští radní současně schválili změnu stanov Dopravního podniku s cílem posílit jeho transparentnost. Nově bude muset právě městská rada schvalovat majetkové transakce DPP nad padesát milionů korun namísto dosavadních zhruba šesti miliard.