Podle magistrátu je to hlavně proto, aby se karty psané na jméno firmy nebo podnikající osoby nezneužívaly. Přenosná parkovací karta stojí ročně 30 tisíc korun. Protože je přenosná, nemusí být použita pouze do jednoho auta. „Když jsem se dozvěděl, že při ztrátě nemám nárok na náhradní kartu, naštvalo mě to. Město si vezme peníze, ale při ztrátě mi kompenzaci nijak nezajistí. Tímto systémem magistrát nahrává leda tomu, aby vznikl černý trh s kradenými přenosnými kartami,“ uvedl jeden z podnikatelů, který bydlí v Praze 4 a kartu si kupoval ve středu pro firmu v Praze 2.

Nezbyde než koupit novou

„Pokud řidič přenosnou kartu ztratí nebo mu odcizí, musí si koupit novou. Je tomu tak proto, že tento typ karet může být zneužitelný. Řidič by si tak za manipulační poplatek mohl vyzvednout několik karet a rozdat je kamarádům,“ uvedl vedoucí odboru dopravy magistrátu Jan Heroudek. Podle něj zneužití nezabrání ani čip, který je uvnitř karty. „Ten totiž strážníkovi řekne jen to, zda je karta platná,“ dodal Heroudek. „Jestli vozidlo, v němž karta je, má vztah k podnikateli, na ulici strážník nepozná.“ Proto Praha neuvažuje o náhradách za přenosné karty. „Systému přenosných karet tak, jak je nastavený, chybí ochrana proti zneužití,“ připustilve čtvrtekHeroudek.

Zatímco vydání náhradní karty není možné, zablokování ano. „Řidič ztrátu karty může nahlásit na úřadě, kde mu byla vystavena. Pracovník úřadumupoté kartu zablokuje v informačním systému,“ uvedl vedoucí oddělení rozvoje a organizace dopravy Libor Šíma. Řidič pak má naději, že když strážník při kontrole čtečkou čipů ukradenou kartu objeví, karta nebo část peněz se mu vrátí zpět. „Pokud si pořídil již kartu novou, vrátíme mu zpět alikvotní částku, tedy například po půl roce užívání patnáct tisíc korun,“ uvedl Šíma. Řidiči však musejí počítat s tím, že čtečky nyní městská policie teprve programuje.