Dominantu metropole a jednu z jejich nejstarších památek, Karlův most, čeká další etapa rekonstrukce. Zatímco předchozí opravy se týkaly pilířů, mostovky a izolace, tentokrát by se měly dát do pořádku mostní oblouky.

Kamenný plášť

„Do rámce nadcházející etapy opravy Karlova mostu není zahrnuta oprava mosteckých věží, ale výhradně jen oprava kamenného pláště mostu, konkrétně prvních dvou mostních oblouků a jim přilehlých pilířů na malostranské straně Karlova mostu,“ sdělil Deníku Jiří Wolf z magistrátního odboru pro investiční výstavbu.

Tato část představuje první z celkem osmi fází opravy kamenného pláště mostu, což v přepočtu znamená opravu cca osmi tisíc plášťových kvádrů z celkového množství cca 64 tisíc kvádrů tvořících nadvodní část pláště Karlova mostu.

Vhodná metodika

„Jde také o to, že část pláště mostu je místo kamenů, které mají tloušťku 50 centimetrů, nahrazena deskami zalitými cementovou maltou, které jsou desetkrát tenčí. Je to dědictví z předchozích oprav, jež se musí dát do pořádku,“ upozorňuje Václav Krch z firmy PÚDIS, která má na starost projektovou realizaci oprav.

Projekt je teprve ve stádiu příprav, takže mu budou předcházet průzkumy a diagnostiky. „Musí být zvoleny vhodné technologie, aby nebyla porušena statika mostu,“ vysvětluje Václav Krch. Také projektová dokumentace na opravu pláště musí být aktualizována a schválena.

Nezbytné studie tedy prověří, jaký typ restaurátorských prací bude k památce nejšetrnější a jaký typ kamene nejlépe zapadne do pláště mostu.

Typologicky se nejvíce hodí pískovec, ale hlavní město má dlouhodobé problémy s jeho získáním.

„Jelikož ve střední Evropě neexistuje lom na těžbu tohoto typu pískovce, probíhá nyní povolovací proces pro otvírku nového kamenolomu v katastrálním území Březín v Plzeňském kraji s předpokladem jeho dokončení do jednoho roku,“ říká Jiří Wolf.

Zbylé kvádry

Některé kamenné kvádry však zůstaly ještě z předchozích fází oprav. „V současné době probíhá odborná diskuze, jak naložit s kvádry vyjmutými ze zábradlí Karlova mostu v předchozí etapě obnovy. Ty jsou momentálně uskladněny na úložišti Na Šutce v Praze 8. V jednání je převezení cca 200 použitelných kvádrů do skladu pod XII. obloukem Karlova mostu, kde budou připraveny pro navrácení do tělesa mostu při budoucích opravách a především při údržbě,“ vyjádřila se pro Deník Zdeňka Kalová, mluvčí Národního památkového ústavu (NPÚ).

Podle ní se při plánování oprav ústřední pracoviště NPÚ na rozdíl od magistrátu soustředí na všechny tři mostecké věže, protože připravovaná obnova oblouků bude realizovaná s možností využít poznatků z předchozích etap.

Chystaná obnova zahrnuje i práci na projektu, který má ohodnotit kulturně-historickou hodnotu a stavebně-konstrukční vlastnosti kvádrů. Na základě zhodnocení metodiky, bude možné na vědeckém základě rozhodnout, který kvádr je třeba vyjmout a který v památce ponechat.

To ale bude ještě nějakou dobu trvat, poněvadž práce na mostních obloucích si vyžádají nejméně dva roky.

Citlivý přístup

Už teď ale má rekonstrukce své kritiky. „Nejsme si jistí, že magistrát bude k opravě přistupovat tak zodpovědně, jak si tato kulturní památka zaslouží. Bojíme se, aby projektové zadání nestavělo Karlův most na úroveň jakéhokoliv jiného mostu, například Barrandovského, jak tomu bylo u předchozích etap rekonstrukce,“ obává se Martin Kadrman z Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví České republiky.

Podotýká, že je třeba citlivý přístup, který pustí k restaurátorským pracím jen opravdové odborníky a který se vyhne kšeftaření s kamennými kvádry. „Měla by se vzít v potaz historická hodnota kvádrů, a pokud to jen trochu půjde, upřednostnit rekonstrukce před nákupem nových kamenů,“ přeje si Kadrman.

Umělci na mostě

A co na opravu mostu říkají ti, kterých se dotýká nejvíc, tedy pouliční umělci? Teď v třeskutých mrazech si jich na mostě vydělává na živobytí jenom pár. Prodávají malebné obrázky matičky Prahy, kovové šperky nebo kreslí na počkání karikatury. Předchozí etapy, které probíhaly v horní části mostu, jim značně přitížily. „Byl zúžený průchod mostem, takže se tady lidé mačkali. Ani se moc nezastavovali, takže mi obchody moc nešly,“ vypráví jeden z prodávajících malířů. „Pokud se bude opravovat dolní část mostu, tak mi je to jedno. Neomezí to provoz přímo na mostě, to je pro mě důležité,“ říká další malíř prodávající opodál. Co vede tyto lidi, že i v této zimě stojí u svého krámku a zachumláni do bundy čekají až si jejich výtvory někdo koupí? „Malování je poselství, i když si tím sotva vyděláte na živobytí. A kde jinde hledat inspiraci než tady na tomto svátečním místě?,“ svěřuje se postarší umělec. „My se tady všichni těšíme, až to bude úplně opravené, je to klenot, o který je třeba se starat. I když nám ty opravy někdy znepříjemňují život,“ shrnuje.
Desítky pražských mostů se „tlačí ve frontě“ na opravu. Zřícení jim naštěstí nehrozí

Nejen Karlův most desítky pražských mostů a menších přemostění už drahnou dobu volají po generální opravě.

Opakovaně na to upozorňuje Technická správa komunikací hlavního města (TSK).

Mezi prvními, „tlačícími se ve frontě na rekonstrukci“ stojí Hlávkův a Libeňský most, těsně následovány Lanovým mostem Jižní spojky a pěší lávkou v Troji. Na své ještě stále čeká již z části opravený Nuselský most.

Problém jako první pocítí řidiči

Rozpočet hlavního města je však velmi napjatý a proto se v blízké době dají na jmenovaných místech očekávat dopravní omezení. Ta by měla stavbám alespoň mírně ulehčit. TSK upozornila, že mostům rozhodně nehrozí úplné uzavření, natož pak zřícení. V ruce už drží některá potřebná stavební povolení. S některými dílčími pracemi začne na jaře.

Dle stále aktuální zprávy TSK je na tom dle očekávání technicky nejhůře Libeňský most, kde již od roku 2009 Pražané pociťují omezení tramvajové dopravy. Paradoxně by dalekosáhlejší důsledky pro pražskou dopravu mohlo znamenat omezení na Hlávkově a Lanovém mostě, které jsou na tom dle zprávy TSK o něco málo lépe, než Libeňský most.

To se týká rovněž Nuselského mostu, na který čeká kompletní rekonstrukce celého vnějšího pláště a spodní části tubusu. (jfk)