Nová cesta od soupravy metra je však poměrně dlouhá. Přímo uprostřed nástupiště se nachází spodní výtah, který cestující popoveze přibližně sedm metrů k přestupní chodbě. Tou je zapotřebí ujít 80 metrů a poté nastoupit do druhého výtahu a vyjet 33 metrů na ulici. Podle dopravního podniku se jedná o jednu z nejdelších bezbariérových cest z nástupiště do ulice v celé pražské podzemní dráze.

„Původně měl být výtah umístěn uprostřed ulice, Institut plánování a rozvoje ale vybojoval místo uvnitř zástavby, i když to bylo o něco dražší. Je to lepší z hlediska urbanismu,“ vysvětlil primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Každý z výtahů uveze 13 osob s nosností jedné tuny. Kromě lidí s omezenou schopností pohybu či rodičů s kočárky jej mohou využívat i cyklisté. „Bezbariérový vstup ocení i pacienti, kteří míří do ordinací nedaleké Všeobecné fakultní nemocnice,“ soudí Alexandra Udženija (ODS), místostarostka Prahy 2.

Pět set kontejnerů suti

Stavbu pracovníci zahájili v dubnu 2019, prorazit bylo nutné přestupní chodbu, ražba probíhala ze dna těžební šachty hluboké 34,5 metru ve Václavské ulici. Odvezeno bylo zhruba 5200 m3 materiálu, což představuje přibližně 520 kontejnerových nákladních aut. „Stavba patřila k těm náročnějším. Pracovali jsme v hustě obydlené oblasti, naráželi jsme na komplikovanou geologii a práce probíhaly za plného provozu stanice metra. Zúročili jsme zkušenosti nasbírané na jiných projektech pražského metra,“ popsal Jiří Dušek, ředitel firmy Hochtief CZ, která výtah vybudovala. Náklady se vyšplhaly na necelých 270 milionů korun.

Karlovo náměstí se tak stalo 46. plně bezbariérovou stanicí pražského metra. Další na řadě je stanice Jiřího z Poděbrad, práce zde začnou letos v létě. „V minulosti se na bezbariérovost nehledělo. Dnes se musí výtahy nákladně dostavovat. Hodně se přimlouvám za Náměstí Míru, tam nejsou ani eskalátory z ulice do vestibulu a je to složité pro nás i pro maminky s kočárky,“ přeje si Václav Krása, předseda Národní rady osob se zdravotním postižením ČR.

Podle ředitele dopravního podniku Petra Witowského ovšem výtah v nejhlubší stanici v Praze zatím v plánu není, v budoucnu tu však má být přestup mezi linkami A a D.

Celkově v pražské podzemce čeká na bezbariérovost 15 zastávek. „Výhledově do roku 2030 chceme postavit výtahy ve všech. Kromě toho běží projekční práce na stanicích Flora, Malostranská, Křižíkova a Českomoravská,“ sdělil Witowski.

Historicky první bezbariérový přístup dostala stanice Vyšehrad díky nájezdové rampě v roce 1986. První osobní výtah pak vybudoval dopravní podnik na Hlavním nádraží v roce 1992, od té doby ve starších stanicích výtahy buduje postupně. Loni v prosinci přibyly ve stanici metra Opatov. Automaticky bezbariérové jsou všechny nově otevřené úseky metra.