Pro netradiční garážové stání, které může vyjít až na 100 milionů korun, radnice projevila zájem především kvůli místu. „Kruhové garáže budou mít průměr jen dvacet metrů, takže se vejdou bez problémů pod ulici aniž by se dotkly stávající zeleně,“ uvedl zástupce starosty Městské části Praha 8 Michal Kindl, vjehož kompetenci je doprava. Na povrchu tak budou patrné dvě odbavovací plošiny. Každá o rozměru čtyři krát sedm metrů.

Unikátní automatizace

Úspora místa je možná kvůli automatizaci. Do garáží totiž nebudou najíždět sami řidiči, ale automobily budou zakládány strojově pomocí výtahů. „Řidič přijede a vloží do stojanu parkovací kartu. Poté zajede na odbavovací plošinu a odchází. Další práce již zbývá na čidlech a výtahovém systému, který auto založí na parkovací místo,“ popsala fungování manažerka divize Blanka Fialová zpražské společnosti Intermarket, která zastupuje italského výrobce systému. Podle ní garáže budou umožňovat také rezervaci míst a to, aby se do nich bezpečně dostali hasiči. Pro ně bude sloužit schodiště a ochoz.

Předem rozhodnutý tendr

Právě Intermarket bude zřejmě stavět garáže pod Karlínským náměstím. I když radnice musí vypsat na tak velkou zakázku výběrové řízení, studii o umístění podzemních garáží pro ni dělal Intermarket. „Jsou totiž jedinou společností, která může dodat garáže o námi požadovaném průměru,“ uvedl kdůvodu téměř předem rozhodnutého tendru Kindl.

Celkem pod Peckovou ulicí vyrostou garáže o šesti až sedmi podlažích. Oboje budou mít na 150 parkovacích míst. „To, zda budou určena především pro místní nebo pro podnikatele a krátkodobé stání závisí na investorovi,“ dodal Kindl. Radnice totiž zatím nerozhodla, zda 100 milionů zaplatí ze své kapsy nebo akci nabídne soukromým investorům. Možná je i kombinace obojího.

Nájemné za tisíce

Rozhodnuto není ani o ceně. Podle Kindla lze však předpokládat, že bude vřádech tisíců za měsíc. Pokud by garáže postavila radnice, mohlo by to být pro místní například kolem 3 tisíc korun. „Co se týká dočasného stání, to by se mohlo pohybovat kolem 40 korun za hodinu,“ dodal místostarosta.

Deníkem oslovení obyvatelé zKarlína se zatím knápadu radnice nestaví sodporem. Změna vparkování je u Karlínského náměstí podle většiny nutná jako sůl. „Situace je hodně špatná. Stačí se tu přes den rozhlédnout,“ uvedla Jiřina Sýkorová. „Parkuje se tu strašně,“ řekl i Petr Hamalčík.

Obyvatelům vadí cena

Lidé se však shodli na tom, že tisícové nájemné by mohl být problém. „Jsme důchodci, neměli bychom na to dávat každý měsíc třeba tři tisíce,“ dodal Hamalčík. „Je to moc peněz. To bychom tam neparkovali. Ale pro podnikatele to problém být nemusí, takže by to parkování pomoci mohlo,“ sdělila obyvatelka Karlína Edita Kuličová.

Podle Kindla již má ale radnice indicie o tom, že garážové stání by prázdná nezůstala. „Mluvil jsem slidmi, kteří by byli ochotní si garáž pronajmout. Navíc si myslím, že při ceně kupovaných nemovitostí na to obyvatelé z Karlína mít budou,“ míní Kindl.