Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kandidáti do sněmovny myslí i na „zlepšováky“ pro Prahu

Praha – Od házení co nejméně klacků Pražanům pod nohy, přes revoluci v městské hromadné dopravě, výstavbu sociálních bytů, školek, či nových relaxačních zón až po řešení otázek prostituce, bezdomovectví, nebo jednoduše bezpečnosti. A samozřejmě všudypřítomná a celým spektrem prostupující vůle nelítostně válčit s korupcí.

7.10.2013 1
SDÍLEJ:

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Politici, kandidující za Prahu v předčasných volbách do Poslanecké sněmovny dávají městu, respektive jeho obyvatelům nejrůznější sliby. Konkrétní, nic neříkající, populistické i kuriózní. Ploché billboardové slogany, stíhající nás už mnoho dní na každém nároží je jen těžko obsáhnou a lídři kandidátek oprávněně připomínají na komunální volby si budete muset ještě počkat.

Za „pohodlí" auta zaplaťte

Přesto i oni přicházejí s nejrůznějšími „zlepšováky" nejen pro Českou republiku, ale i přímo pro Prahu a snaží se je takříkajíc udat v redakcích denního tisku. Například „pětka" pražské kandidátky za KSČM Ludvík Šulda se nedávno zamyslel nad tím, jak oslovit ony statisíce Pražanů, kteří den co den využívají tramvaje, autobusy a metro. Soudí, že v budoucnu by lidé mohli jezdit zdarma.

Přestože to není zcela originální nápad, Šulda zřejmě doufá, že by mohl zaujmout a nabízí argumenty: „Už to funguje. Například v estonském Tallinu, ale i ve Frýdku Místku na severu Moravy."

Ztráty, vzniklé na odbourání jízdného pro obyvatele metropole kandidát komunistů navrhuje alespoň částečně kompenzovat zavedením mýtného pro vjezd aut do centra. Je přesvědčen, že je to řešení, které by Praze prospělo.

Dostat lidi z aut do tramvají, autobusů, metra. A jak? Zavedením mýtného pro vjezd aut do centra a zavedení bezplatné městské hromadné dopravy. To je myšlenka „pětky" pražské kandidátky KSČM v předčasných volbách do Poslanecké sněmovny Ludvíka Šuldy. Opírá se o zkušenosti z estonského Tallinu a severomoravského Frýdku Místku.

Zůstane jen u návrhů?

Tamní politici už něco podobného zavedli. Hlásí sice finanční ztráty, nicméně potvrzují Šuldova slova o nezanedbatelné kompenzaci v podobě úbytku aut v ulicích.

To Strana zelených je v tomto ohledu o něco „konzervativnější" i když i ona ze své podstaty usiluje o co největší útlum individuální automobilové dopravy.

Její členové zastupitelé některých městských částí nabádají své kandidáty do sněmovny, aby se pokud možno zasadili o snížení sazby DPH pro městskou hromadnou dopravu na pět procent. Cílem tohoto konkrétního návrhu však zřejmě má být okamžitá finanční pomoc skomírajícímu dopravnímu podniku.

Ovšem nápadem na MHD zdarma se před časem zaobírala i TOP 09, respektive primátor Tomáš Hudeček. Přestože na pražské sněmovní kandidátce strany nefiguruje, je zajímavé zmínit jeho závěr „služby tohoto typu zcela zdarma obvykle ničí morálku, jelikož si jich člověk dřív nebo později přestane vážit," zmínil mimo jiné Hudeček. Lídr pražské kandidátky TOP 09 Karel Schwarzenberg se prý domnívá totéž. Připomněl ale, že poslanci nemají příliš mnoho možností, jak přímo ovlivňovat komunální dění v Praze, či v jiných městech. Zároveň je přesvědčen, že pod vedením jeho spolustraníků se Praha pomalu dostává z nejhoršího.

Příprava na komunální politiku

Lídr pražské kandidátky hnutí ANO Andrej Babiš je jiného názoru. Praha je podle něj stále „hnízdem" korupce a rozkrádání veřejných financí. „Je to vidět na územních rozhodnutích, týkajících se pražských pozemků, na zakázkách dopravního podniku a dalších městských firem. Stojí za tím kmotrovské vazby ODS a ČSSD," tvrdí Babiš. I on si je ale vědom, že pokud bude chtít ANO změnit něco konkrétního nejen v Praze, bude muset nejdřív vstoupit do komunální politiky.

Osobně by si prý dokázal představit přesun veškerého hazardu a prostituce do jisté konkrétní čtvrti po vzoru Amsterdamu, zklidnění Václavského náměstí na opravdový městský bulvár, či budování dalších odpočinkových zón typu Ladronka.

Lídr pražské kandidátky Strany zelených Ondřej Liška pak prý hodlá usilovat o zákonné nastavení dozoru nad hospodařením hlavního města Nejvyšším kontrolním úřadem. Klade si ale i další obtížný cíl příslušnou legislativou donutit developery k podílení se na budování veřejné infrastruktury. „Jednička" komunistické kandidátky Marta Semelová by zase ráda viděla v roli developera stát, potažmo město a to ve smyslu výstavby startovacích a sociálních bytů, školek, či domovů pro seniory. Na sněmovní úrovni by se podle ní mohla řešit i dostavba městského okruhu, nebo koncepce řešení fenoménu bezdomovectví.

Pro seniory i zaměstnance

Na sociální bydlení nejen v Praze se chce zaměřit i lídr pražské kandidátky ČSSD Jaroslav Zavadil. Navíc prý hodlá prosazovat navýšení příjmů zaměstnanců ve zdravotnictví, či školství, kterých je v Praze, oproti zbytku republiky, nadprůměrné množství. A opět téma sociálního bydlení zejména pro seniory, zvednuté tentokrát lídrem pražské kandidátky KDU-ČSL Danielem Hermanem, který se chce navíc pokusit prosadit změnu „dnes již naprosto nevyhovujícího znění zákona o hlavním městě Praze."

Pro změnu více policistů v ulicích metropole, nebo finanční stabilizaci kulturní scény v Praze si klade za cíl „jednička" kandidátky ODS Miroslava Němcová. Dodává ale, že lidé by si neměli plést parlamentní a komunální volby.

Autor: Jakub Krupka, ČTK

7.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení