Opoziční zastupitelé Prahy 11 navíc už delší dobu poukazují na podezřele nízkou cenu, za kterou byly plně zasíťované pozemky v těsném sousedství stanice metra Opatov prodány hlavním městem soukromé společnosti těsně poté, co byla zapsána do obchodního rejstříku.

Čtěte také: Zličínské děsí projekt zvířecího krematoria, vyroste jim přímo pod byty

Přestože trestní oznámení, které v této souvislosti podal náměstek primátora Tomáš Hudeček, bylo odloženo, členové zdejšího opozičního Hnutí pro Prahu 11 (HPP11) upozorňují na pokračující vyšetřování, vedené generální inspekcí policie.

„Šlo o evidentní rozkrádání veřejných prostředků. Praze mohla vzniknout škoda až 78 milionů korun," zdůvodňoval loni v létě náměstek Hudeček oznámení, napadající smlouvu, pod kterou je podepsán někdejší ředitel magistrátního odboru obchodních aktivit Peter Ďurica.

„Škoda mohla být ještě větší," je přesvědčen předseda HPP11 Jiří Štyler, který vychází z odhadů nezávislého znalce. „Cena, za kterou investor získal pozemky, byla směšná. Násobně nižší, než je jejich skutečná tržní hodnota. 1916 korun za metr čtvereční v bezprostřední blízkosti metra s dostupností potřebných sítí a územním plánem, určeným k zástavbě," doplnil další zastupitel za HPP11 Jiří Krautwurm.

Pro občany, nebo pro úředníky?

Zástupce investora Jakub Sklenka dlouhodobě ujišťuje, že pozemková transakce proběhla zcela zákonně, což prý dokládá i dosavadní postup policie. Na veřejné prezentaci projektu spíše zdůrazňoval jeho pozitiva. Kromě kanceláří prý nabídne i služby občanské vybavenosti, prostor pro školu, obchody, restaurace, bussiness centrum či banky. Slibuje i nové náměstí s fontánami, plné zeleně. Dopravní obslužnost pak podle Sklenky zajistí nové komunikace, spojující Starochodovskou, Chilskou a Bartůňkovu ulici.

„Začneme v říjnu 2014 a hotovo by mělo být na konci roku 2018," předestřel Sklenka, který je částečně podepsán i pod realizací nedalekého obchodního centra Chodov. Je přesvědčen, že záměr koresponduje s územním plánem. „Toto území bylo vždy určeno pro vybudování centra Jižního Města, ale zatím jen pustne, přestože tudy denně projde více než třicet tisíc lidí," připustil už dříve podporovatel projektu starosta Prahy 11 Dalibor Mlejnský.

Sklenka na veřejné prezentaci vystoupil také s projektem související tramvajové trati ze Spořilova na Háje, která by jeho slovy mohlo nabídnout alternativu cestujícím metrem, či věčně přetíženými autobusy. U metra Opatov podle Sklenky vznikne také záchytné parkoviště pro 1000 aut, přijíždějících po dálnici D1 do Prahy.

Zkolabuje doprava?

Jenže právě budoucí parkování a doprava kolem Opatova obecně je dalším terčem kritiky občanů Jižního Města i místních opozičních zastupitelů.

„Projekt, který o pětašedesát procent převyšuje hodnoty zastavitelnosti, dané územním plánem, navrhuje výstavbu prostor pro 10 tisíc zaměstnanců. Taková zátěž bude pro lokalitu neúnosná," vzkazuje opoziční zastupitelka za HPP11 Radka Soukupová, podle níž zcela schází koncepce dopravní obslužnosti.

„Nedovedu si představit, jak by na Opatově po dokončení toho záměru doprava vypadala," podotkl obyvatel Jižního Města Petr Stránský. „Už nyní je den co den v dopravní špičce doslova ucpaný přilehlý kruhový objezd a doprava stojí ve směru do centra i zpět. Bude to mít vliv i na magistrálu," dodává.

Zastupitel Prahy 11 Jiří Krautwurm se domnívá, že hlavní město prodejem pozemků v okolí metra Opatov opustilo původní plány na vedení výše zmíněné tramvajové trati. Ta měla obcházet Litochlebské náměstí, mimoúrovňově „překročit" křižovatku Chilská Opatovská a v budoucnu, přes dálnici D1, pokračovat do prostoru Na Jelenách či směr Šeberov Průhonice. V současné době je ale podle něj trať projektem Nový Opatov vytlačena do středu Chilské ulice.

„To je výhodné pro developera, kterému ubyly starosti s tramvají. Krajně nevýhodné je to pro veřejné rozpočty, protože středem Chilské prochází kolektor inženýrských sítí. Bude totiž nutné ho při stavbě trati přeložit. Pro dopravní podnik to bude znamenat náklad nejméně 200 milionů korun," vysvětlil úskalí Krautwurm.