Hlavní město je tak společně Moravskoslezským krajem místem, kde je možné získat největší počet mandátů. V Praze už nyní začíná předvolební kampaň a letos hodně stran zatím sází na tváře, které jsou známé hlavně v metropoli.

Za ČSSD je jedničkou Petr Hulinský, mimo jiné předseda finančního výboru a zastupitel hlavního města. Ten bude v kampani sázet na problematiku nájemného. „Jedním z hlavních témat bude náš návrh na řešení stávající krize růstu nájemného v bytech. Pro Pražany jsme připravili brožuru Právní minimum o bydlení,“ nastínil část předvolebního programu.

Silná trojka

Jestli někdo opravdu vsadil na známé pražské tváře, pak je to ODS. Jejím lídrem je David Vodrážka, ten je sice v současné době druhým mužem strany, ale jinak je v hlavním městě známý hlavně jako starosta Prahy 13, záda mu bude na druhém místě krýt primátor Pavel Bém a hned na třetí pozici je starostka Prahy 2 Jana Černochová.

„Mojí osobní ambicí je ukázat, že ODS není stranou, která se domnívá, že má v Praze „své jisté“ a že nemusí o pražského voliče bojovat. Naopak. Strana dosud pracovala s čísly, kilometry, tunami a podobně, ale život se nedá nacpat do čísel a formulářů. Měli bychom lépe pracovat s kvalitou života Pražanů a usilovat o to, aby Praha byla vskutku živým městem,“ vysvětlil Vodrážka.

Zelení s jasnou vizí

Stranu Zelených, která měla v Praze doposud vždy nejvíce svých voličů, povede do voleb radní hlavního města pro životní prostředí Petr Štěpánek. „Určitě podpořím takovou formu financování vědy a výzkumu, která nebude diskriminovat univerzity a Akademii věd ČR. Většina ústavů Akademie se nachází v Praze a věda a výzkum je životaschopnou alternativou montoven automobilů. Současná úprava je selháním ministryně Kopicové, která nás v podpoře výzkumu a vzdělanosti vrací o desítky let zpět,“ řekl Štěpánek.

Známé osobnosti

Své jedničky už mají vybrané i další strany s ambicemi na účast ve sněmovně. Určitě to je například nově vzniklá strana TOP 09, tu v Praze povede její předseda Karel Schwarzenberg, který se v průzkumech těší velké oblibě.

Další známou jedničkou je pak současný poslanec Jiří Dolejš z KSČM. A naposledy si pak minulý týden vybrali svého lídra pro Prahu zástupci Věcí Veřejných, kteří se spojili s SNK ED. V hlavním městě je povede známý spisovatel, publicista a bývalá tvář televize Nova Radek John.

Politikem i obyčejný občan

Už dnes nebo zítra mají šanci stát se politikem, který bude kandidovat do poslanecké sněmovny, také občané Prahy. Ve městě se totiž bude konat casting strany Občané.cz.

Ti se prostřednictvím svého projektu Hledáme Superobčany.cz snaží nalézt nové tváře pro politiku. „Cílem je získat nové a důvěryhodné tváře, které dají české politice nový impuls,“ vysvětlil produkční Jakub Antoš.

Olga Zubová je všude

Do kampaně pak velmi masivní billboardovou kampaní vstoupila v Praze například Olga Zubová. Neúspěšná kandidátka za DSZ se nyní pokouší dostat do sněmovny na pátém místě kandidátky ČSSD, za což už v očích veřejnosti také sklidila velkou kritiku.

Jedním z klíčových bodů kampaně Olgy Zubové je podpora stavby Národní knihovny podle návrhu Jana Kaplického.

Další kritika se pak snesla také na primátora Pavla Béma. Některé média totiž projekt Čisté a zelené Prahy označila za součást jeho předvolební kampaně, protože se na propagačních letácích objevuje podpis Pavla Béma.

Na propagaci projektu město vyčlenilo necelé čtyři miliony korun. Samotný primátor ale takové nařčení odmítá. „Projekt byl spuštěn už v roce 2007. Nyní vstupujeme do jeho druhé fáze. Kdybych kvůli volbám neměl pokračovat v existujících projektech či měnit rozhodnutí, život ve městě by se zastavil. Kdo nic nedělá, nic nezkazí, ale to není můj případ,“ sdělil Deníku Bém.

O tom, jak volby nakonec dopadnou, bude jasno po 9. a 10. říjnu, kdy budou lidé odevzdávat hlasovací lístky. Pražané se mají zřejmě na co těšit, v září bude hlavní město billboardy a mítinky zavaleno.

Pražané jsou citliví hlavně na dopravu!

Deník před více než týdnem oslovil jedničky pražských kandidátek do předčasných voleb. Odpovědi doposud poslali zpět tři lídři kandidátek, David Vodrážka (ODS), Petr Štěpánek (SZ) a Petr Hulinský (ČSSD). Zde jsou jejich odpovědí.

Na konci roku by měla být zahájena stavba prodloužení metra na trase A. Brzy by pak mělo následovat zahájení metra D. Jak by se měl na financování podílet stát? Jste pro to, aby se metro stavělo také pomocí soukromého sektoru, například prostřednictvím PPP projektu?

Vodrážka:
Procenta podílu státu nelze v dnešní ekonomické situaci odhadnout. Na financování metra se z principu musí podílet více aktérů, nejen město, ale i stát a soukromé firmy. Rovněž budeme čerpat z evropského Operačního programu Doprava. Domnívám se, že by se metro mělo stavět co nejúsporněji a příspěvek státu na jeho dokončení by měl být rozhodující. Metro neslouží jen Pražanům, ale statisícům návštěvníků metropole.

Hulinský:
V Praze jsou soustředěny všechny rozhodující instituce státu. Dopravní obslužnost Pražanů a návštěvníků Prahy proto nemůže být jen záležitostí města a měl by se na ní rozhodující měrou podílet i stát. Při znalosti současných rozměrů PPP projektu výstavby metra firmou ze soukromého sektoru jsem k projektu skeptický.

Štěpánek: Metro D je potřeba začít stavět co nejdříve, protože bude jezdit do částí Prahy, které nemají jinou kolejovou dopravu, a autobusová doprava z těchto částí na Kačerov často ve špičce kolabuje. Stát by se měl na výstavbě infrastruktury v hlavním městě podílet, je to v evropských zemích běžné, koneckonců ji potom využívají nejen Pražané. Osobně preferuji její výstavbu a provozování pod dopravním podnikem před PPP.

Jste pro omezení provozu na magistrále, tedy s ohledem na dokončení Městského respektive Pražského okruhu? Pokud ano, v jakém rozsahu?

Vodrážka: Osobně se zasadím o to, aby se Národní museum opět spojilo s Václavským náměstím, a aby toto místo bylo opět důstojnou a krásnou dominantou hlavního města. Podívejme se na věc realisticky – nelze se přece jen zaklínat odkazy na dokončení pražského okruhu. Usiluji samozřejmě o jeho co nejrychlejší dokončení, ale nikoli na úkor kvality života. Právě zatunelování části magistráty lze učinit již dnes, stejně tak zklidnění dopravy v některých dalších čtvrtích.

Hulinský:
Jakékoliv omezení provozu na magistrále před dostavbou silničního obchvatu Prahy a pražského okruhu by způsobilo v Praze dopravní kolaps. Teprve po uvedení do provozu obou okruhů, po reálném vyhodnocení jejich vlivu na pražskou dopravu bude teprve možno přistoupit k realizaci změn a zklidnění provozu na magistrále.

Štěpánek: Magistrála je urbanistickým omylem z doby komunismu a je třeba ji přeměnit na městský bulvár se stromy, vyhrazeným pruhem pro městskou veřejnou dopravu a cyklopruhem. Čím dříve tím lépe. Do centra jezdí tramvaje a metro.