Několikaměsíční snaha obcí jižně od Prahy v čele s Dolními Břežany o zákaz průjezdu kamionů skončila úspěchem. Do letních prázdnin tak z obcí ležících jihovýchodně od metropole definitivně zmizí nákladní automobily, výjimku získá pouze místní obsluha.

Zákaz vjezdu pro kamiony je sice v kompetenci obcí, ale k souhlasu s osazením dopravních značek na dálnici a okolních silnicích potřebovaly vyjádření několika státních institucí, takže se vše táhlo mnoho měsíců. Obyvatelé Dolních Břežan, Jesenice, Zlatníků a dalších obcí u metropole po celou dobu žili v nejistotě, zda se jim podaří zbavit se kamionů, které sjíždějí z dálnice D1 při často zacpané Jižní spojce a přes obce si zkracují cestu. „Na konci května jsme vydali oficiální souhlas, což všechny další instituce také už udělaly, takže značky na dálnici a také na okolních komunikacích mohou být osazeny, a zákaz tak začne platit,“ sdělil Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.

Policie musí hlídkovat častěji

Velkou neznámou však zůstává, jestli bude omezení dodržováno. Podle policie Praha– venkov, která by měla disciplínu řidičů hlídat, bude obtížné kvůli terénu kamiony kontrolovat a následně pokutovat za případné nedodržení zákazu. Starosta Dolních Břežan Věslav Michalik s tím ale nesouhlasí. „Dole v Břežanském údolí je odstavná plocha, u které lze zastavovat auta jedoucí v obou směrech. Budu na policii apelovat, aby hlavně zpočátku dělala časté kontroly,” řekl Michalik. Po měsíci trvání zákazu obce vyhodnotí, jak je nařízení dodržováno a po té budou popřípadě dále jednat s policií.

Kvůli zákazu se zvýší počet kamionů projíždějících Prahou o několik stovek a možná i o tisíce. Magistrátu to nevadí a s plánovaným nařízením souhlasí. „Po zavedení mýta poklesl počet kamionů v Praze o 10 až 14 procent, což je podstatně víc, než je počet kamionů projíždějících obcemi jižně od Prahy,“ řekl radní Radovan Šteiner. Obce dopravu omezují i jinak. Například Dolní Břežany dokončily nový kruhový objezd a opravují starší. „Podstatně to zvýší bezpečnost, uvedl starosta Michalik.