Konec doby drobných kapsářů, sprejerů a vandalů nastává pro městskou hromadnou dopravu v metropoli. Do nových autobusů pražského dopravního podniku bude totiž nainstalován kamerový systém. Ten sice kriminalitě a dalším porušením jízdního řádu zcela nezabrání. Rozhodně se ale jedná o přelom, který by měl pomoci bezpečnosti.

Společnost Axis Communications, která vyhrála tendr na dodávku kamer do 620 nových autobusů, ve čtvrtek v metropoli oficiálně představila systém, který bude ve vozech dopravního podniku (DP) fungovat.

Pražská MHD „populární“ častými drobnými krádežemi by si tak v tomto ohledu mohla vylepšit reputaci.

Špičkový záznam

„Kamera byla navržena speciálně pro nasazení v autobusech v rámci prevence a snižování kriminality, graffiti a vandalismu, což jsou v tomto prostředí klíčové požadavky,“ sdělil Edwin Roobol, regionální manažer společnosti Axis. V případě nehody nebo zločinu je podle jeho slov k dispozici užitečný vysoce kvalitní videozáznam, který podpoří a urychlí proces vyšetřování.

Systém by se měl dostat v následujících letech do nových vozů SOR Libchavy, která začala s dodávkou prvních 80 kusů autobusů pro DP už v loňském roce.

„Kamery už delší dobu monitorují dění také v některých pražských tramvajích a již v tuto chvíli fungují ve zhruba stovce autobusů,“ sdělil mluvčí DP Ondřej Pečený. Kamery přenášejí obraz z vnitřku autobusů a tramvají na monitory umístěné v kabině řidiče.

Podle mluvčí dopravního podniku (DP) Ondřeje Pečeného se dnes kamery v MHD stávají standardem. Podle jeho slov mají řidiči při používání klasického zpětného zrcátka v přeplněných vozidlech často komplikovaný výhled, což může být riskantní také například při zavírání dveří.

„Obraz z kabiny tramvají či autobusů nenahráváme, slouží pouze k okamžitému získání přehledu o situaci ve vozidle,“ pokračoval Pečený s tím, že DP do budoucna uvažuje o tom, že by řidič mohl v nouzových situacích spustit nahrávání obrazu.

V nových autobusech budou dění sledovat síťové kamery, které skoro nejsou vidět. Společnost Axis je definuje jako malé, diskrétní a odolné, speciálně navržené pro provoz v náročném prostředí prostředků hromadné dopravy.

Odolný průhledný kryt kamery poskytuje vynikající ochranu proti prachu, vlhkosti a vibracím. Vestavěné vyhřívání zamezuje kondenzaci vlhkosti na objektivu nebo krytu kamery.

S tím, že jsou kamery v nových vozech MHD, jsou spokojeni i samotní cestující. V rychlém průzkumu Pražského deníku s nimi souhlasilo bezmála 90 procent cestujících. Jen výjimečně lidé přirovnávali systém k „Velkému bratru“ ze světoznámé knihy George Orwella.

„Určitě je to dobrá věc. Když se podíváte do starých tramvají, jak jsou někdy poničené, myslím například poškrábaná či posprejovaná okna, tak by to mohlo pomoci. Často taky dojde ve vozech k nějaké strkanici, když to řidič uvidí na kameře, může přivolat strážníky,“ řekl Aleš Rokůsek z Prahy 5.

Snížení počtu vandalských činů by dopravní podnik určitě uvítal. Ročně za odstraňování škod vydá miliony korun. Celkem by se nakonec do roku 2015 mělo v nových autobusech objevit na 3500 kamer.

Systémem už jsou nebo budou v Praze vybaveny autobusy NB12 a kloubové s označením NB 18 společnosti SOR Libchavy. Do konce roku jich do metropole dorazilo na sedm. Jedná se o zakázku za 3,5 miliardy korun, při níž projde obměnou polovina autobusového vozového parku.

Cena vozu NB12 je zhruba šest milionů korun, NB18 pak milionů osm.

V kloubovém autobusu je sedm kamer, ve standardním o jednu méně. „Jsou umístěny u řidiče a u každých dveří, pak je tam ještě couvací a přehledová kamera,“ informoval obchodní ředitel společnosti SOR Libchavy Jindřich Chudý.

Cena systému nebyla zveřejněna, ale jeden kus se v okolních zemích prodává v přepočtu zhruba za 15 až 17 tisíc korun.

Kromě nových autobusů, jsou kamery v tramvajích 14T známých jako Porsche a budou samozřejmě i v nových 15T ForCity, kterých Praha v následujících letech pořídí celkem 250.