„Ještě několik hodin před samotným otevřením jižní části Pražského okruhu jsem řešil, jestli to ještě neodložit.“ Takto vážně začal svůj projev ministr dopravy Vít Bárta při pondělním slavnostním otevřením přes 23 kilometrů dlouhého úseku Pražského okruhu mezi brněnskou dálnicí D1 a plzeňskou D5, která propojí východ a západ země.

Vada na svárech

Ministr váhal proto, že se objevila zpráva o tom, že na lahovickém mostu jsou tři nedokonalé těsnící sváry. K dispozici jsou zatím dva posudky, z nichž každý říká něco jiného. Jeden tvrdí, že může být ohrožena kvalita a bezpečnost mostu, druhý nikoli. „Věřím posudku odborníků z ČVUT, kteří říkají, že to na provoz mostu nebude mít vliv, přesto netrpělivě čekám výsledky třetí nezávislé zprávy odborníků z Innsbrucku,“ pokračoval Bárta s tím, že pro něj bylo mnohem těžší rozhodnutí Pražský okruh otevřít, než některé stavby zastavit.

Na to konto si pak zavtipkoval i prezident České republiky Václav Klaus, který byl nejvzácnějším hostem otevření. „Je dobře, že už je tato stavba dokončena, alespoň ji už pan ministr nestihl také zarazit,“ řekl.

Sám také stavu pouze nechválil, ale i kritizoval. „Je samozřejmě obrovským přínosem, ale myslím, že i zde se ještě pracovalo podle komunistického modelu prostavět co nejvíce peněz a věřím, že to se do budoucna změní,“ dodal Václav Klaus.

Kromě prezidenta a ministra, se slavnostního přestřižení pásky zhostil také pražský primátor Pavel Bém (ODS), který si ze zmíněné trojice asi nejvíce okruh pochvaloval. „Pro Prahu je to zadostiučinění, kdy těchto 23 kilometrů nového úseku dělá hlavní město objezdnější a průjezdnější. Praha ale potřebuje celý okruh,“ upozornil.

Řidiči na okruh mohli po poledni

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) po ranní oficiální slavnosti pak krátce po poledni otevřelo jihozápadní část pražského okruhu běžnému provozu. Řidiči mohli nejprve najíždět z dálnic D5 a D1, následně se otevřeli i další nájezdy.

Zahájení provozu měla na starost policie. Její vozy projely úsekem jako první. Podle Martiny Vápeníkové z ŘSD se okruh rychle zaplnil osobními vozy i kamiony.

Proces otevírání okruhu trval v podstatě celé odpoledne. Musely se přesně nastavit dopravní značení a také postupně uvolňovat další nájezdy.

Nový úsek Pražského okruhu navazuje u Slivence na již provozovanou část Slivenec-Ruzyně, čímž budou komunikací dálničního typu spojeny dálnice D1 (směr Brno), rychlostní silnice R4 (směr Strakonice), dálnice D5 (směr Plzeň), rychlostní silnice R6 (směr Karlovy Vary) a rychlostní silnice R7 (směr Chomutov).

Řidiči budou platit mýtné

Předpoklad je takový, že po nové části projede denně až 70 tisíc vozidel. Bude se zde také platit mýtné a osobní automobily budou muset mít dálniční známku.

Na Pražském okruhu je spuštěn také nový telematický systém řízení provozu, který přenáší do provozu aktuální dopravní informace či reguluje maximální povolenou rychlost a tím plynulost dopravy. Celkové náklady na výstavbu byly 18,3 miliardy korun bez daně. S daní a sumou za výkup pozemků to bylo bezmála 25 miliard korun.

Hotová je polovina okruhu

V současné době je tak hotova zhruba polovina z celkové délky Pražského okruhu, který by měl měřit 83 kilometrů.

„Další částí, kde by měla být co nejdříve zahájena stavba, je 12,5 kilometru dlouhý úsek mezi dálnicí D1 a Běchovicemi. Je to logické, protože je nutné navázat na právě dokončený úsek, abychom odvedli z města transitní a kamionovou dopravu jedoucí od Hradce Králové a Mladé Boleslavi,“ konstatoval primátor Pavel Bém s tím, že hned poté by mohla následovat stavba okruhu kolem Suchdola.

Pokud by všechna jednání a povolovací řízení šla podle plánu, mohla by být stavba mezi D1 a Běchovicemi zahájena už v příštím roce, ale záležet bude hodně i na tom, jak bude vypadat rozpočet ministerstva dopravy, respektive kolik bude ve Státním fondu dopravní infrastruktury.