VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nový jízdní řád změní cestování vlakem

PRAHA - Již 9. prosince začne platit nový jízdní řád Českých drah (ČD). Podobu jízdního řádu na příští rok ovlivňuje rozsáhlá stavební činnost na železnici. Do provozu budou zaváděny další moderní vlakové soupravy, které už nyní jezdí na příměstských linkách a postupně vystřídají přesluhující pantografy.

20.11.2007
SDÍLEJ:

NOVÉ VLAKY. Na tratích v Praze a okolí budou i v roce 2008 přibývat moderní vlaky. Klimatizované patrové jednotky CityElefant a vlaky Regiona postupně nahrazují přesluhující pantografy.Foto: ČD

Mění se také tarif. Kromě zvýšení ceny jízdného v něm budou nově účtovány pouze ujeté kilometry. Lidé z měst kolem Prahy si tak za cestu do metropole připlatí různě, v závislosti na vzdálenosti stanice. Víc než v minulosti se tak vyplatí sledovat systém slev, které dopravce nabízí. Díky nim se někoho zvýšení jízdného nedotkne vůbec.

Uzavřou vinohradský tunel

„Nový jízdní řád ovlivní intenzivní stavební činnost v Praze a okolí. Rekonstrukcí prochází nádraží Praha-Běchovice, dokončuje se výstavba tunelů pod Vítkovem a přestavba železniční stanice Praha – hlavní nádraží si vynutí uzavření prvních čtyř nástupišť,“ sdělil Deníku zástupce ředitele pro Středočeský kraj a hlavní město Prahu Alois Kašpar. Uvažuje se také o rekonstrukci nádraží v Hostivaři a Holešovicích.

Cestování po městě se výrazně zhorší koncem roku. Od 5. května do 28. června totiž bude kvůli rekonstrukci vinohradského tunelu vyloučen provoz na trase mezi smíchovským a hlavním nádražím. Konečnou stanicí se tak dočasně stane smíchovské nádraží a pro pokračování jízdy do centra budou muset lidé využít městskou přepravu. „Pokusíme se dohodnout s dopravním podnikem, aby lístek z vlaku platil v MHD, tak jako jsme to udělali při letní výluce Masarykova nádraží,“ pokračoval Kašpar.

Moderní linky vyjedou už za rok

Doslova revoluci v cestování železnicí po Praze slibuje vedení Českých drah na konec příštího roku, kdy bude zprovozněno takzvané Nové spojení. Díky dvěma dvojkolejným tunelům pod Vítkovem má začít jezdit mnohem více městských linek. Zatímco nyní není možné přejet vlakem bez přestupu z jednoho konce Prahy na druhý, po zprovoznění Nového spojení se stane železnice pro obyvatele metropole mnohem rychlejší variantou. „Zatím je předčasné mluvit o konkrétních linkách, ale při cestování po městě se lidem skutečně nabídne zajímavá alternativa,“ slibuje mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

„Vlakem do Prahy do práce dojíždím každý den z Benešova. Když nemá zpoždění, i když to se teď kvůli výstavbě koridoru stává skoro pravidelně, trvá cesta kolem padesáti minut. Takže to je stejné, jako kdybych cestovala z jednoho konce Prahy na druhý. Možná i rychlejší. Navíc si vždycky sednu. Vím, že dráhy chystají nějaké změny, takže doufám, že mi teď jízdenka příliš nezdraží,“ sdělila Deníku Miluše Havlíková.

Dráhy chtějí konkurovat

Na nejvytíženější trase Praha – Brno chtějí vlaky konkurovat autobusům. Ty zatím u cestujících jednoznačně vedou, protože dokážou dvousetkilometrovou vzdálenost zdolat za něco málo přes dvě hodiny. V posledních dvou letech však autobusy často uvíznou v dopravních zácpách na D1 a cesta se tak mnohdy protáhne. „Hodně lidí si na to stěžuje, a proto se pokusíme nyní vytáhnout do konkurenčního boje,“ sdělil Ondřej Kubala z Českých drah.

Od 9. prosince tak bude mezi těmito dvěma městy jezdit vlak v hodinových intervalech. První vyjede krátce po páté hodině a poslední v půl osmé večer. Cesta potrvá dvě hodiny a 42 minut. V den odjezdu vlaků se budou za nízkou cenu prodávat lístky, které se neprodaly v předplatním systému eLiška, a to za 35 korun.

Jízdným však vlaky autobusům zatím nekonkurují. Lístek stojí kolem 230 korun. Jízda autobusem přitom přijde v průměru téměř o sto korun méně, a také je možné dosáhnout na akce, kdy je lístek ještě lacinější. (puc)

 

Praha chce za zpoždění souprav inkasovat peníze

Od příštího roku bude mít metropole pravděpodobně možnost sankcionovat České dráhy za nedochvilnost vlaků. Očekávání cestujících, že by tím došlo k významnému snížení opožděných vlaků, se však nenaplní. Za většinu nedodržených jízdních řádů totiž nemůže dopravce, ale velké stavby na železnici.

Zatímco za zpoždění jednotlivých autobusů může Praha udělovat už od konce 90. let pokuty v řádech stovek až tisíců korun, u vlaků tuto možnost zatím nemá. A to i přesto, že Českým drahám platí ročně 300 milionů korun.

Příspěvková organizace města Ropid proto nyní s dopravcem vyjednává znění dodatků dlouhodobé smlouvy o zajištění železniční dopravy na území metropole a snaží se do nich sankce za zpoždění spojů začlenit. Jednání jsou podle všech účastníků poměrně náročná a není jasné, zda se stihne je uzavřít do konce letošního roku.

Nechtějí pokuty automaticky

„Posuzujeme všechna měřítka, podle kterých se budou případné sankce udělovat. Nechceme se snažit za každou cenu dávat pokuty automaticky za všechny opožděné spoje, což by nemělo efekt. Hlavním záměrem je totiž nastavit systém tak, aby byl férový k dopravci a přitom ho motivoval ke zvýšení kvality služeb,“ vysvětlil ředitel Ropidu Jiří Prokel.

Pod drobnohledem města tak nebude pouze zpoždění vlaků, ale také například dodržování kapacity a typu souprav či například správné řazení první třídy ve vlacích, kde je garantována.

A proč neudělovala Praha pokuty za zpoždění vlaků už dřív? „Právně i technicky to dříve bylo složité realizovat,“ vysvětlil Prokel.

Vinou ČD je jen málo zpoždění

Opoziční zastupitel Miroslav Poche vítá snahu neudělovat pokuty automaticky. „Nečekané potrestání Českých drah, které udělali na Moravě, nebyl správný krok. Povede to pouze k přelití peněz mezí státní organizací a samosprávou. Je nutné dělat opatření, aby ke zpožděním nedocházelo, ale pokuty to nezajistí,“ řekl Poche.

České dráhy se v Praze případných pokut za zpoždění nebojí. Vlastní vinou totiž evidují minimum zpoždění. Letos je to méně než stovka případů z celkového počtu 190 200 regionálních spojů. „Analýza zpoždění jednoznačně ukazuje, že pravidelnost vlaků nejvíce narušuje práce na infrastruktuře, což neovlivníme,“ uvedl Ondřej Kubala z ČD.

V bezprostředním okolí Prahy se nyní staví na trati do Benešova, přestavuje se celý uzel Kolín, staví se Nové spojení a přestavuje se nádraží Praha-Běchovice a úsek Běchovice – Libeň.

 

20.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman a Adrej Babiš.
56

Babiš pokračuje v povolebních jednáních, sejde se se Zemanem

Andrej Babiš (vlevo) a Jaroslav Faltýnek.
9

Mezi Čechy mírně převažuje nespokojenost s výsledkem voleb

Babiš přemlouval STAN ke spolupráci. Podle Gazdíka ale marně

Šéf vítěze voleb hnutí ANO Andrej Babiš přemlouval hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ke koaliční spolupráci, ale marně, řekl novinářům po dnešní zhruba hodinové schůzce s Babišem předseda Starostů Petr Gazdík.

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg označil výsledek voleb za prohru, kterou přisuzuje tomu, že strana neuhnula ze svých principů.

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Hodnota ukradených kol klientů pojišťoven v Česku v letošním roce vzrostla. Častěji se kradou dražší, předem vytipované bicykly, na něž se soustředí organizované skupiny zlodějů, vyplývá z ankety ČTK mezi tuzemskými pojišťovnami.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení