Praha chce skončit s výjimkami u vyhrazených pruhů
Hlavní město plánuje zakázat řidičům většiny aut využívat vyhrazené jízdní pruhy mimo dopravní špičku. Ty jsou určeny pouze pro autobusy, taxislužbu, vozy integrovaného záchranného systému a cyklisty. Vyplývá to z návrhu opatření, které zveřejnil magistrát. Jeho součástí je i mapa desítek míst po celém městě, kde by zákaz platil.
„Důvodem je především umožnění preference autobusů městské hromadné dopravy, a to i v případě hustějšího provozu mimo špičku pracovních dní,“ sdělil magistrát v odůvodnění. Podle tohoto úřadu je současný režim nepřehledný a nesrozumitelný pro všechny účastníky silničního provozu.
Magistrát je dále přesvědčen, že opatření zvýší i bezpečnost cyklistů v jízdních pruzích, ve vedlejším bude totiž zajištěn trvalý boční odstup od vozidel. Opatření ale neřeší fakt, že cyklisté mohou v pruhu zpomalovat autobusy.
Další výhodou opatření má být dopad na chodce na přechodech bez signalizace. „Trvalé vyhrazení jednoho pruhu pro malou skupinu vozidel zvyšuje bezpečnost.“
Vyhrazených pruhů v Praze přibývá, po městě je jich přes padesát kilometrů.
Podle Tadeáše Provazníka z tiskového oddělení magistrátu by se zrušení platnosti časového omezení mělo týkat všech vyhrazených jízdních pruhů, až na několik výjimek.
„Vše jsme samozřejmě pečlivě konzultovali s městskými částmi, které v některých případech požadovaly, aby byly určité úseky z opatření vyjmuty. Dotčené osoby stále mohou k návrhu opatření podávat připomínky nebo námitky,“ líčil Provazník. „Uskutečněním opatření dojde právě ke zjednodušení a zpřehlednění dopravního značení,“ doplnil.