Oficiální argument pro zvýšení cen je stejný jako před dvěma lety – rostoucí náklady Dopravního podniku hlavního města Prahy (DP) a dražší energie. Neoficiálně zdražení jízdného souvisí s rozhodnutím města zkrátit v příštím roce DP provozní dotace o téměř půl miliardy.

Snížené dotace

Za přestupní jízdenku zaplatí cestující po Novém roce 26 korun místo současných dvaceti, nepřestupní jízdenka bude stát 18 korun. Měsíční kupony se budou prodávat za 550 korun, což je téměř o 20 procent více než nyní. Čtvrtletní bude od ledna za 1480 korun. Dopravce přitom předložil radním návrh mnohem razantnějšího růstu, u jízdenek až o padesát procent, u kuponů o čtyřicet. „Návrh byl ekonomicky oprávněný a logický, ale museli jsme zohlednit sociální faktor a také se vyhnout situaci, kdy by lidé přesedli do aut,“ vysvětlil včera radní Radovan Šteiner. Ten pochválil dopravce za hledání úspor, ale vyzval ho k pokračování.

Podnik plánuje příští rok ušetřit šest set milionů, ale oproti letošku bude chybět 1,2 miliardy korun. Dotace od města se totiž sníží o sedm set milionů korun. Přestože primátor Pavel Bém ještě před několika týdny sliboval „seriózní debatu nad předloženým návrhem“, radní včera rozhodli během několika hodin. Ráno dostali kompromisní návrh zdražení a hodinu po poledni ho již prezentovali veřejnosti. Deset z jedenácti radních zvedlo pro růst cen ruku, pouze radní pro životní prostředí Petr Štěpánek pro něj nehlasoval. Jeho vyjádření se včera Deníku nepodařilo sehnat.

Podle primátora projednávání nebylo jednoduché. „Bylo to docela bouřlivé. Padaly návrhy na jemnější, ale i mnohem razantnější zdražení. Výsledná podoba je kompromis, na kterém jsme se dohodli nejen s DP, ale i mezi sebou ve vedení města,“ tvrdil včera Bém. Radní pro sociální záležitosti Jiří Janeček dokonce navrhoval zdražit přestupní lístky na padesát korun. „Využívají je hlavně turisté, z nich by mohlo mít město mnohem větší příjem,“ vysvětlil svůj návrh Janeček.

Rostly ceny vstupů

Dopravce nebyl po včerejším jednání vedení města příliš spokojen, ale nakonec vyjádřil uspokojení alespoň s odhlasovaným zdražením. „Bylo to skutečně nutné. Vždyť za poslední tři roky stoupla cena elektřiny o třicet procent a to odebíráme za jednu miliardu korun. Podražila však i nafta a jiné vstupy. Navíc příští rok najezdíme o devět milionů kilometrů více,“ vysvětlil ředitel DP Martin Dvořák.

Pokud se někdo kvůli zdražení rozhodne jezdit načerno, musí se připravit na to, že pokuty se zvýší o 20 procent.

Rodinné jízdné…

Radní odpovědný za bytové a sociální otázky Jiří Janeček (ODS) byl zastáncem radikálního zdražení jízdenek.

Kolik by podle vás měli cestující platit za nepřestupní lístek v MHD?

Vrozmezí 40 až 50 korun. Nepřestupní jízdenky využívají hlavně turisté a nedotýkají se tedymocobyvatel metropole. Ty bychom naopak takto mohli motivovat, aby si víc kupovali předplatní kupony.

Navrhoval jste takto radikální zvýšení i u časových kuponů?

Určitě ne, s výší schválených změn jsem souhlasil. Je dobře, že se dosáhlo kompromisu, protože původní návrh dopravního podniku byl příliš vysoko.

Jste tedy plně spokojen?

Nejsem.Vtarifech mi chybí rodinné jízdné. Navrhoval jsem ho, ale neuspěl jsem. Když totiž jede někam rodina s dětmi, platí zbytečně moc. Zkusím ho prosadit.

Zasloužila si Praha toto zdražení?

Ano. Je to skoro nejbohatší region vEUa přitommánejlevnější veřejnou dopravu. Bylo potřeba tento nepoměr narovnat.

(puc)

…prý radní prosadí

Pro zvýšení cen zvedla ruku i primátorova náměstkyně Markéta Reedová (SNK-ED), a to navzdory tomu, že Evropětí demokraté se zdražením jízdného nesouhlasí.

Proč jste hlasovala pro?

Náš návrh byl zvýšit jednorázové jízdné o dvacet až pětadvacet procent, časové jízdenky o osm až deset procent a pro důchodce starší sedmdesáti let zachovat jízdné zdarma. Výsledek je kompromis. Alespoň se udrželo jízdné zdarma pro lidi nad sedmdesát let.

Věříte, že za vyšší jízdné bude nabídnuta také vyšší kvalita cestování?

Věřím. Otevřou se nové stanice metra, sníží se intervaly, inovuje se vozový park. Jinak ale pražská hromadná doprava patří v Evropě k těm lepším.

Jste se schválenou verzí spokojena?

Úplně ne, myslím, že vněm chybí motivační tarify. Třeba rodinné jízdné. Jeho návrh budeme znát v lednu a součástí tarifu bude od druhého čtvrtletí příštího roku. Umožnil by třeba, aby dvě děti mohly jet o víkendu zdarma s jedním dospělým, který má celoroční kupon.

(eis)

 

Tip Deníku: jak ušetřit na kuponu

Majitelé oblíbených čtvrtletních kuponů mohou ušetřit a jezdit i na začátku příštího roku podle současných cen. Když si kdykoli do konce letošního roku koupí kupon za 1260 korun, mohou na něj jezdit dalších devadesát dnů.

Pokud si ho tedy pořídí například 31. prosince, bude jim platit až do konce března. Od začátku ledna přitom zaplatí za tento kupon 1480 korun. Rozdíl tedy činí 220 korun.

Stejné je to u třicetidenních kuponů, pokud si je koupí lidé na konci prosince, budou moci celý leden jezdit za 460 korun. V novém roce to přitom bude 550 korun.

Ušetřit mohou za čtvrtletní i měsíční kupony děti, důchodci a studenti. (Rozdíl mezi starými a novými cenami je uveden v tabulce na této straně.)

„Je to skutečně tak, při posledním zdražování to dokonce šlo i u ročních kuponů,“ sdělil pracovník informačního centra dopravního podniku.

U ročních kuponů však tuto fintu nyní uplatnit nelze. Jejich předprodej začne v pondělí 19. listopadu. „Za starou cenu 4150 korun je neprodáváme, takže každý zájemce bude muset zaplatit 4750 korun,“ sdělil Ondřej Pečený z dopravního podniku.

(puc)