O plánovaném zdražení jízdného, které by mohlo od ledna příštího roku vzrůst až o třetinu, Deník informoval již v sobotu. Proti vyšším cenám jízdenek jsou i další pražští politici: kromě zástupců levice z KSČM a ČSSD s návrhem nesouhlasí ani zelení a Evropští demokraté.

David Vodrážka z ODS, která má v městské radě, jež bude ceny schvalovat, většinu, ale zdražení chápe. „Měl jsem možnost vidět kalkulace Dopravního podniku, a vím, jak na základě personálního auditu začíná šetřit. Jsou potřeba peníze na nákup nových souprav, tramvají, i výstavbě dalších stanic metra. Zdražení je pragmaticky nevyhnutelné. Pokud se však zvedne cena jízdného, měla by se zvednout i kvalita cestování,“ sdělil včera Vodrážka.

Dopravní výbor magistrátu, k němuž studie s pětatřicetiprocentním navýšením cen putovala, záměr nepodpořil. „Rada ještě musí zpracovat oponenturu. Tudíž o zdražování se v dohledné době jednat nebude, nerad bych se nechal tlačit do nějakých blízkých termínů,“ uvedl Vodrážka.

Jak podnik hospodaří?

Šéfka pražských zelených Petra Kolínská ale argumentuje, že nejdříve je potřeba prokázat, že Dopravní podnik hospodaří hospodárně a šetrně. „Podnik ročně dostává dvanáct miliard korun z veřejných peněz a neprochází žádnou externí kontrolou. Máme indicie, že ne všechny zakázky jsou pro ně výhodné. Chceme plán, jak se bude městská hromadná doprava v následujících letech vyvíjet. Teprve potom jsme ochotni bavit se o zdražování,“ řekla.

S tím souhlasí také zastupitelka za ČSSD Hana Halová. „Nejprve je nutné zaměřit se na to, jak Dopravní podnik hospodaří, teprve poté navyšovat ceny. My jsme proti,“ sdělila Deníku. Podle Jiřího Witzanyho (SNK – ED) by se Praha vyššímu jízdnému za několik let kvůli inflaci stejně nevyhnula. Teď to ale bude znamenat jediné: Pražané raději usednou do aut. „Jízdenka by měla podle návrhu, který byl našemu výboru předložen, stát třicet korun. Za takové peníze se dá v autě ve městě projet deset kilometrů,“ uzavřel.