Tehdy Bém řekl, že se jízdné u pražského dopravce má zvedat každé dva roky ale pouze o inflaci. Dopravní podnik si nechal zpracovat analytickou studii společností Deloitte, kterou má Deník k dispozici, ta ale navrhuje zvýšit některé typy jízdenek až o padesát procent!

„Zvýšení jízdného je návrhem dopravního podniku. Seriózní debata začne až v okamžiku, kdy do ruky dostanu střednědobý investiční plán dopravního a dlouhodobý ekonomický model jeho fungování,“ uvedl pro Deník Bém. Bavit se o výši jízdného hodlá za čtrnáct dní.

Studie společnosti Deloitte, s níž se na jednání výboru dopravy tento týden seznámili zastupitelé, navrhuje, aby se cena jízdenky ze současných 20 korun zvedla na 30, čtrnáctikorunový nepřestupní lístek má stát od Nového roku 20 korun. Zdražení se nevyhnou ani časové kupóny. Měsíční má místo 420 korun stát 600, čtvrtletní 1620 z původních 1260 a roční, která se ještě letos prodávala za 4150, se může podle studie zdražit na 5800.

„Výbor dopravy návrh zvýšení jízdného nepodpořil,“ uvedl Jiří Witzany, zastupitel za Evropské demokraty. Podle něj vyšší ceny jízdného povedou k tomu, že lidé přestanou využívat městskou hromadnou dopravu a raději sednou do aut. „Za třicet korun se dá projet v autě deset kilometrů,“ dodal Witzany.

Kritikové návrhu hovoří o tom, že studie srovnávají městskou dopravu v české metropoli se situací s Bruselem a Amsterodamem. „Proč Prahu nesrovnávají třeba s Lublaní nebo Varšavou, tedy s metropolemi, jejichž země vstoupily do Evropské unie později, stejně jako my,“ dovolával se Petr Zajíček, místopředseda výboru dopravy s tím, že se podle něj nedá srovnávat hustota sítě hromadné dopravy u nás a v západní Evropě.

Ceny, které návrh uvádí, ještě nejsou podle ředitele dopravního podniku Martina Dvořáka definitivní. „Studie společnosti Deloitte počítá se zdražením o vyšší částky, ale dopravní podnik navrhne přijatelnější ceny,“ slibuje Dvořák. Konkrétní čísla budou podle něj známá do měsíce. Návrh zvýšení cen do zastupitelstva nepůjde, stačí, aby jej odsouhlasila městská rada.