U pokladny si koupíte jízdenku do vlaku, o kus dál pořídíte čerstvé pečivo, pak vyběhnete do prvního patra a tam si třeba podáte daňové přiznání nebo zaplatíte poplatek za psa. I takhle by to za pár let mělo vypadat na velké části vlakových nádraží v České republice.

Na konci července bude dokončen největší realitní přesun posledních let převedení 1500 nádraží z Českých drah (ČD) na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). A nový majitel chce na nádražích zavést nové pořádky. Jak už Deník informoval, cílem generálního ředitele SŽDC Pavla Surého je postupně vystrnadit z nádraží herny a zastavárny a naopak nalákat běžné obchodníky. Úplnou novinkou je pak plán, aby se na nádraží přestěhovaly některé úřady. „Už nás oslovili někteří hejtmani a další politici," potvrdil Deníku Pavel Surý. „Uvažujeme o tom, že by tam sídlily státní, krajské nebo obecní úřady, které v soukromých budovách platí velké nájmy a tady by je to vyšlo levněji," říká Surý.

Jednání probíhají 

První jednání už proběhla s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). „Jednání se SŽDC jsme v této věci již zahájili a určitě budeme hledat možnosti úspor zejména u těch státních institucí, které v současnosti platí komerční nájem," potvrdila ve středu Deníku ředitelka ÚZSVM Kateřina Arajmu. Instituce, kterou řídí, teď různé levnější prostory pro státní úřady cíleně hledá. „Je to jednou z priorit našeho úřadu," zdůrazňuje Arajmu s tím, že proti loňsku se zatím podařilo ušetřit skoro 78 milionů korun ze státní kasy. A nové nádražní kanceláře by úsporu mohly ještě dál znásobit.

Obří převod budov na SŽDC má ryze praktické důvody. Jednak po kolejích dnes jezdí i soukromníci a ti chtějí rovný přístup do čekáren či pokladen. Ještě důležitější je ale fakt, že SŽDC lépe dosáhne na evropské peníze a může zrychlit opravy. Zatímco ČD mohly podle pravidel EU žádat o maximálně 40 procent dotace, SŽDC může nárokovat až 85 procent dotace na opravy budov. Už pro letošek chce nový majitel utratit půl miliardy na nejnutnější opravy, v dalších dvou třech letech další tři miliardy. Jako první na řadu přijde 60 nejvytíženějších nádraží, která odbaví 75 procent cestujících.

Na nádražích se mimo jiné změní loga z modrých tabulí zmizí bílý znak ČD. Nový bude i orientační systém. Hlášení se naopak nezmění a většina pokladních zůstane ve stejnokroji ČD. 

Ilustrační foto.

Čtěte také: Hrůza na kolejích: Pražské stanice léta chátrají. Čeká je oprava?