Jízdenka na 30 minut zakoupená pomocí SMS bude stát 31 korun, zatímco papírová či zakoupená přes aplikaci 30 korun. Podobný rozdíl bude i u jízdenky na 90 minut: namísto 40 Kč v papírové verzi bude stát 42 Kč.

Město rozdíl vysvětluje rozdílnou výší provize z jednotlivých kanálů. Radní za krok sklidili u části cestujících kritiku na sociálních sítích.

Důvodem je velká marže

„Logickou prioritou je podporovat kanály, ze kterých má město nejvíce tržeb, čili primárně PID Lítačka. SMS jízdenky bohužel nesou poměrně velkou marži soukromému provozovateli,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal. Podle něj je už nyní elektronická alternativa v podobě mobilní aplikace PID Lítačka.

Jízdenka pražské MHD. Ilustrační foto.
Připlaťte si. V Praze zdraží jednorázové jízdenky, ceny kuponů zůstanou

Provize za prodej jednotlivých jízdenek se výrazně liší podle distribučního kanálu. SMS jízdenky i po přesoutěžení v roce 2019 zůstávají pro dopravní podnik (DPP) jízdním dokladem, ze kterého jim zůstane nejnižší tržba. Provozovatel systému SMS jízdenek získá provizi 11,77 % z prodeje jízdenky, dříve to bylo přes 16 procent.

Podle ředitele odboru komunikace DPP Daniela Šabíka je pro podnik nejvýhodnější prodej prostřednictvím vlastních jízdenkových automatů, infocenter nebo prodejních míst DPP.

Už se moc nevyužívá

„V tomto případě celá částka za každou prodanou jízdenku jde dopravnímu podniku. Druhým nejvýhodnějším distribučním kanálem jsou bezkontaktní terminály v tramvajích a ve stanicích metra, protože 98,1 % z prodeje každé jízdenky jde ve prospěch DPP,“ dodal Šabík.

Bývalý generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák u Vrchního soudu v Praze.
Bez viny. Soud osvobodil Rittiga, Dvořáka a další v kauze jízdenek pro MHD

Z prodeje klasických papírových jízdenek přes trafiky či jiné kanály má DPP 96 %. Přes mobilní aplikaci PID Lítačka 95 % ceny jízdenky.

„Z pohledu akcionáře je prodej jízdenek prostřednictvím aplikace PID Lítačka stejně výhodný jako přes jízdenkové automaty DPP, protože provize z prodejů přes PID Lítačku jdou sesterské, městské společnosti Operátor ICT,“ podotkl Šabík.

DDP zavádí platby bezkontaktní kartou.
Jízdenka koupená kartou v každé tramvaji. Začala montáž automatů

Nástup chytrých telefonů a automatů s bezkontaktní platbou navíc z SMS jízdenek dělá čím dál minoritnější distribuční kanál, jehož využívání v čase klesá. Přesný podíl prodeje jízdenek podle jednotlivých způsobů prodeje dopravce nezveřejnil.