Historické centrum města se už v příštím roce dočká zklidnění dopravy. V blízkosti Staroměstského náměstí vznikne nová pěší zóna. Praha se tak připojí k trendu moderních evropských metropolí.
První městská část chce omezit dopravu mezi Národní třídou a Staroměstským náměstím. Od Jilské ulice po Malé náměstí vybuduje novou zónu pro pěší dlouhou přibližně půl kilometru.
„Práce by mohly začít v příštím roce. Zatím máme hotovou studii, co nejdříve chceme zadat projekt,“ řekl Deníku místostarosta Prahy 1 Karel Koželuh.
Klidnější doprava
Projekt počítá i se zklidněním dopravy v Husově ulici, kde se rozšíří chodníky a na některých místech vozovka vyroste do jejich úrovně. Město nemá proti plánům Prahy 1 zásadnější námitky.
Podle jeho zástupců je zklidnění dopravy v souladu se strategií magistrátu. „Určitě nebudeme v úpravách vedoucích ke klidnější dopravě bránit,“ prohlásil ředitel dopravního odboru magistrátu Jan Heroudek.
Projekt nové pěší zóny hodnotí kladně i dopravní experti. Poukazují ovšem na možné nesnáze. „Změny by mohly ohrozit kvalitu života místních obyvatel, kteří by v případě úbytku rezidenčních míst neměli kde zaparkovat. To by mohlo vést k dalšímu nežádoucímu vylidňování centra,“ míní František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT.
Rušení parkovacích míst
S tím souhlasí i někteří obyvatelé. „Zrušení parkovacích míst by se nám určitě nelíbilo, už takhle tu není kde zaparkovat,“ podotkl Jindřich Voňka, který bydlí v nedaleké Michalské ulici.
Část parkovacích míst, například na nově vytvořeném Jilském náměstí u kostela svatého Jiljí, skutečně zanikne. Městská část ovšem argumentuje tím, že vytvoří nová. „Plánujeme přeměnu části návštěvních míst na rezidenční,“ uvedl Koželuh.
Vyvýšení vozovky
Kladné stanovisko už ke studii vydali i památkáři. Nic by tedy nemělo bránit tomu, aby se příští rok začalo stavět. „Památkáři pouze doporučili přepracovat detaily,“ prohlásil Koželuh. Nelíbilo se jim například řešení zpomalovacích vyvýšených přechodů v Husově ulici pomocí tří schůdků.
Vozovka tam proto na úroveň chodníku stoupne plynulým vyvýšením. Právě vyvýšení vozovky by mělo zabránit nebezpečí střetu aut s turisty, kteří těmito místy procházejí ve velkém počtu a pletou si je s pěší zónou. „Cizinci se tu často vůbec nerozhlédnou, mohlo by se něco stát,“ upozorňuje Jiří Nálevka, který prodává v Karlově ulici sklo.
Novinkou, které změna celkového architektonického řešení této části centra přinese, bude i propojení Zlaté ulice s Anenským náměstím. Lidé budou moci k průchodu na náměstí využívat dlouhá léta zavřenou uličku za kostelem svaté Anny.
Rezidenti nesmějí přijít o parkování
V rozhovoru pro Deník řekl dopravní expert František Lehovec z ČVUT, že pěší zóny nesmějí omezit běžný život.
Prospějí pěší zóny centru Prahy?
Snaha vytvářet ulice výhradně pro pěší je pokaždé chvályhodná. Ostatně na tom je Staré Město a historické centrum vůbec založeno. Vždycky ovšem v těchto případech existují určité problémy.
Myslíte zachování průjezdu pro místní obyvatele?
Například. Ale pěší zóny obecně nesmějí omezit život v dané oblasti. Musejí zároveň umožňovat průjezd pro automobily se zásobováním a celkově nenarušit kvalitu života v centru, aby se neproměnilo v neatraktivní místo a nedošlo k jeho dalšímu vyklidňování. Z toho důvodu je nutné zajistit, aby rezidenti měli možnost zaparkovat v docházkové vzdálenosti. Například vznik pěší zóny na Malém náměstí podmiňuje Praha 1 možností nahradit návštěvní parkovací místa v Platnéřské ulici rezidenčními.
Je to dostatečná náhrada?
Každý nový projekt by měl nejen nahrazovat parkovací místa, ale pro rezidenty jejich počet zvyšovat. Jednou z možností jsou v oblasti centra podzemní garáže, kde by však v žádném případě neměla být místa pro zaměstnance bank či jiných podniků v centru, ale výhradně pro rezidenty.