O průzkumu Průzkum pro jeden z významných domácích obchodních řetězců připravila agentura Datank a zúčastnil se ho reprezentativní vzorek 1 000 mužů a žen z celé České republiky pocházejících z různých sociodemografických skupin.

Z průzkumu nákupního chování Pražanů dále vyplynulo, že se obyvatelé metropole řídí svými vlastními zkušenostmi, a to o něco více, než udává celorepublikový průměr.

„Když Pražané vybírají, co a kde koupit, jednoznačně se řídí dle svého úsudku a předešlých zkušeností. Celých třiapadesát procent z nich uvádí, že je zkušenost pro ně to hlavní. To je téměř o deset procent více, než je celorepublikový průměr," uvádí doslova výstup z průzkumu.

Na druhém místě podle něj u Pražanů figuruje kvalita potravin, které kupují. Na třetím pak cena. A co je zajímavé? Znalost produktu z reklamy jejich rozhodování údajně neovlivní téměř vůbec.

„V rozhodování, kam za nákupem, je pro Pražany klíčová vzdálenost obchodu od bydliště. Uvádí to polovina z nich, což je výrazný rozdíl oproti celorepublikovému průměru osmatřicet procent," říká dále průzkum.

Čerstvý průzkum agentury Datank mimo jiné uvádí, že obyvatele hlavního města méně zajímají akční nabídky, které obchody nabízejí, a místo nákupu podle nich většinou nevolí. Z dat získaných na reprezentativním vzorku tisíce mužů a žen z celé České republiky nejrůznějších sociodemografických skupin vyplývá, že jen třiatřicet procent Pražanů pročítá akční letáky a řídí se podle nich.

„Je to o sedm procent méně, než uvedli respondenti z dalších krajů," zmiňuje agentura Datank. Zajímavostí je, že v Praze je údajně mnohem více lidí platících platebními kartami než v celé republice. Bezhotovostní platbu volí třiašedesát procent obyvatel metropole, kdežto celorepublikový průměr je devětačtyřicet procent.

Biopotraviny jsou v kurzu

Průzkum Datank prý rovněž ukázal, že téměř tři pětiny obyvatel hlavního města alespoň občas zabrousí mezi regály s biopotravinami. Na tento posilující fenomén se už dříve zaměřila agentura DEMA, specializující se na průzkum veřejného mínění. Ta mimo jiné potvrdila, že v populaci hlavního města jsou zformovány cílové skupiny, odlišitelné od sebe nejen intenzitou teoretického zájmu, ale i praktickým přístupem a včleňováním „bio" do svého životního stylu.

„Mimo jiné se ukazuje, že jde o generační záležitost. Rezervovanost až nezájem seniorů je viditelný. Potěšující je zájem rodičů dětí v předškolním a školním věku. Nákupní chování je kromě příjmové stránky evidentně podmíněno i informovaností, která patří k aspektům výrazně sytícím a upevňujícím důvěru v bioprodukty," zmínila DEMA.

Zaměření na zdravé, lokální potraviny prý obyvatelé Prahy vesměs vítají. „A to nejen ti, kteří se již nyní o biopotraviny zajímají a také je nakupují, ale i řada těch, kteří tak až dosud činili sporadicky nebo vůbec," dodala DEMA.

Jak již bylo zmíněno, Pražané si hodně potrpí na snadnou dostupnost obchodu s potravinami. Často volí ten, který je nejblíž jejich bydlišti. To ovšem platí především pro všední dny. O víkendech se situace mění, podobně jako v jiných vyspělých evropských metropolích. Lidé z Prahy sednou do aut a odjíždí „výhodně" nakupovat do obřích nákupních center a outletů za město. Tam se v sobotu a v neděli konec konců setkávají i nakupujícími ze všech ostatních koutů republiky.

Výše zmíněné nákupní chování Pražanů do značné míry koresponduje s výsledkem aktuální miniankety Pražského deníku.

Anketa: Jak nakupujete? Upřednostňujete české potraviny?

Tereza Bolváriová, Praha 6, koncipientka: Nakupuji nejčastěji v obchodě, který mám jen dvě stanice tramvají od domova. V pátek se pak obvykle s přítelem vypravíme na větší nákup na Zličín. Snažím se kupovat české potraviny. Jsem přesvědčena, že jsou kvalitnější a zdravější. Ne vždy toto pravidlo ale dodržuji. Zároveň totiž platí, že české výrobky jsou zpravidla dražší. Ať se to týká sýrů, salámů, masa, ale i ovoce a zeleniny. Nerozumím tomu paradoxu. Jak může být dražší české jablko, než to, které bylo dovezeno třeba z jiného kontinentu?

Josef Šmíd, Praha 6, úředník: Jsem konzervativní. Nakupuji už řadu let hlavně v potravinách, které jsou na sídlišti Petřiny jen kousek od našeho domu. Sem tam zajedeme i do většího nákupního centra na Vypich. Je sice pravda, že ve větším obchodě ušetříme, ale čas je pro mě cennější. Co se týče ovoce a zeleniny, snažím se kupovat od českých producentů. Totéž platí o mase a vínu. Bohužel ale dodnes obchodníci dostatečně neinformují o zemi původu jednotlivých výrobků. To mě opravdu rozčiluje. Zákazník má právo vědět, co kupuje.