Nekončící diskuze provází fungování nových parkovacích zón v části metropole. Mnozí Pražané současný stav kritizují a žádají zavedení celopražské parkovací zóny.

„Bydlím roky na Smíchově a pravidelně dojíždím za svojí nemohoucí matkou do Břevnova. Není to daleko, ale vozím jí jídlo a zpátky prádlo a ručníky na vyprání. Cestování hromadnou dopravou tak nepřipadá v úvahu. Nyní už ale u jejího bytu nezaparkuji, trvalé bydliště mám v sousední městské části," napsala do debaty o jednotném systému stání na sociálních sítích Miroslava Votavová.

Další diskutující si zase postěžoval na to, že už tři roky žije v nájmu v Dejvicích, trvalé bydliště však má v Praze 9. Přestože je obyvatel hlavního města, v místě svého současného bydliště na modré zóny nárok nemá.

Problém v nynějším systému vidí i ti, kteří bydlí na hranici dvou městských částí. Pod oknem svého bytu zaparkovat mohou, na konci ulice už nikoliv. Na Facebooku už vznikla také skupina Chceme celopražskou parkovací zónu, kterou podporuje několik stovek uživatelů. Její autoři upozorňují na to, že modré zóny mají zabránit mimopražským řidičům, aby odkládali auta na místech rezidentů, nikoliv dělit stání podle příslušnosti k určité městské části.

Pražané by mohli parkovat přes den zdarma 

„Žádáme, aby byl stávající parkovací systém v co nejkratší době doplněn o celopražskou parkovací zónu, kdy bude celodenně omezeno pouze parkování v nejužším možném centru Prahy tak, jako tomu bylo na začátku projektu," uvádí iniciativa.

Podle ní by Pražané mohli s parkovací kartou stát ve všední dny přes den zdarma po celé metropoli, večer a přes noc pak za poplatek. Každý obyvatel metropole by si pak navíc mohl vybrat jednu rezidentní čtvrť, kde by bezplatně parkoval i mimo stanovený čas.

Jednotný systém chtěla Praha před lety 

O celopražské parkovací zóně přitom uvažovalo i vedení Prahy v roce 2013, kdy byl primátorem Bohuslav Svoboda (ODS), tehdy z realizace ale nakonec sešlo.

„Stále si myslím, že by jednotná karta a jednotný režim byl lepším řešením než současný roztříštěný systém. Karta by platila po celé Praze pouze s časovými limitacemi a vyřešilo by to problém aut dojíždějících odjinud," sdělil Pražskému deníku exprimátor a dodal, že by byl po dokončení Pražského okruhu samostatně zpoplatněn vjezd do historického centra.

Některé části fungují ve starém režimu

Pražská ODS chce plán celopražské parkovací zóny znovu oživit, na jednání zastupitelstva ho ale pravděpodobně předkládat nebude. „Koalice by to jako bod jednání nezařadila, proto tuto možnost spíše nadneseme v interpelacích," dodává Svoboda.

Změny do budoucna ale nevylučuje ani současné vedení Prahy. Náměstek primátorky Petr Dolínek prohlásil, že metropole zavedla zóny podle přání starostů a obyvatel městských částí, podoba parkovacích zón se ale bude v příštích letech vyvíjet. Nejprve se ovšem musí sloučit celý systém, Praha 1, 2, 7 a část Prahy 3 totiž ještě funguje ve starém režimu.

V každé ulici je situace jiná 

„Čas během sjednocování systému chci věnovat tomu, abychom se bavili o podobě zóny od 1. ledna 2019. Tam si můžeme říkat, jestli to má být striktně po městských částech, nebo jak k tomu přistupovat," řekl Dolínek před nedávnem v České televizi.

K myšlence jednotné parkovací zóny se přimlouvá i dopravní expert ÚAMK Igor Sirota. „Je rozumnější přistupovat k tomuto problému s centrální ideou než s několika různými přístupy. Městské části se sice snaží režim parkování řešit podle takzvaných místních podmínek, to je ale ve skutečnosti nerealistické, protože v každé ulici je situace trochu jiná," dodává Sirota.

Čtěte také: Malá záchytná parkoviště mohou pomoci více než velká