Výsledky jsou hodně zajímavé. Zatímco například jednorázová jízdenka je v poměru k ostatním městům spíše dražší. Klasické dlouhodobé tramvajenky jsou jedny z nejlevnějších.

„Městská hromadná doprava v Praze navíc vykazuje vysoké dopravní výkony. Ty jsou například větší než ve Vídni, Bruselu či Mnichově. Na druhou stranu náklady na provoz jsou v podstatě nejnižší ze všech,“ sdělil Deníku Petr Zajíček (KSČM), zastupitel hlavního města a člen dozorčí rady dopravního podniku.

Také další výsledky průzkumu jsou velmi zajímavé. Faktem je například to, že Praha poskytuje jednu z nejmodernějších přeprav v Evropě, co do komfortu i hustoty dopravy. „Tak moderním metrem, jaké je u nás, se může pochlubit jen málokdo,“ sdělil před časem generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

Pražský dopravní podnik také dokázal, že umí šetřit. Jeho provozní náklady jsou například o polovinu nižší než ve španělské Barceloně. „Skoro nejnižší jsou také náklady na jeden vozokilometr,“ doplnil Zajíček.

Náklady samozřejmě nedokáže pokrýt jen výnos z tržeb za jízdné, ale je potřeba, aby město veřejnou dopravu dotovalo. A právě v tu chvíli si musí město uvědomit, jestli chce i nadále udržet tak vysokou úroveň. Pokud totiž bude chtít nadále šetřit a zároveň udržet jízdné na stejné výši, tak se zřejmě celý systém dříve či později zhroutí. (luk)