VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Metro nebo kryt? Smysl stanice na Klárově je nejasný

Praha 1 - Historik dopravního podniku se pustil do pátrání po účelu tajemné stanice metra na Klárově. Metro sem nikdy nezajelo. K čemu tyto prostory tedy vlastně sloužily?

4.2.2011 1
SDÍLEJ:

Vstup do vestibulu metra. Foto: Deník/Lukáš Marek

Možná často chodíte okolo vrat v ulici U Bruských kasáren na Klárově nedaleko úřadu vlády a skoro vůbec je nevnímáte, možná ani nevíte, že tam ta vrata jsou.

Přitom se za nimi skrývá tajemná stanice metra, do které nikdy vozy metra nevjely, a tak tyto prostory nenaplnily svůj účel. Možná. Samotná stavba totiž skrývá mnoho otázek, na které se několik osob snaží najít odpovědi.

Jedním z nich je i Pavel Fojtík z archivu pražského dopravního podniku. „Je velmi složité zjistit, zdali vůbec tato stanice měla někdy sloužit jako metro, nebo to byl jen zastírací manévr. Rozhodně to budu chtít odhalit. Chci ale říct, že mi jde především a jedině o to, abych se dozvěděl, zdali měl někdo skutečně takový úmysl, že by tu metro mělo jezdit a tato stanice by byla napojena na další,“ uvedl na úvod Fojtík.

Problémem je, že je k dispozici omezené množství materiálů, některé by měly být ve vojenském archivu a badatelé se k nim samozřejmě budou chtít dostat.

Faktem je, že za zmíněnými vraty se nachází první eskalátorový tunel jednolodní „stanice metra“ postavený v letech 1953–59, tedy mnohem dříve, než začalo metro skutečně jezdit. Stalo se tak až v roce 1974 na trase Florenc – Kačerov.

Stanice měly sloužit jako kryt

Je nutné upozornit, že mnohé skutečné stanice metra byly postaveny tak, aby v případě nutnosti sloužily jako protiletecké nebo přímo protiatomové kryty. A stejný účel možná měla mít i stanice na Klárově, přece jen se nachází nedaleko sídel, kde jsou ti nejvyšší představitelé státu.

O tajemném podzemním objektu se objevily první informace po povodni v roce 2002, kdy se začalo spekulovat o tom, zdali se jednalo pouze o kryt vlády nebo něco více.

„To se stavělo jako metro,“ říkají pamětníci.

„Zdánlivě nesmyslné a nepodložené tvrzení. Jenže podle některých pamětníků se čas od času v první polovině padesátých let někde objevovaly dřevěné bedničky od výbušnin, na kterých byl prý nastříkaný nápis Metro Praha. Byla to jen úmyslná konspirace?“ ptá se Fojtík.

Stavba zabrala osm let

Není známo, podle jaké koncepce se stavělo, ale cosi se proti Strakově akademii skutečně budovalo. Od 7. září 1952 do 1. června 1960, tedy bezmála osm dlouhých let, byla dokonce z důvodu „úprav letenského svahu“ přerušena doprava v úseku Klárov – Čechův most a tramvaje linky 12 ho objížděly přes Letnou.

Například architekt Evžen Kyllar vzpomíná v knize Praha a metro, že: „na Klárově byla v letech 1953–59 realizována první jednolodní stanice na pražském území…Mohla být součástí této trati (trasy A), kdyby se nestala krytem pro exponenty bývalého režimu.“

„Žádné spolehlivé důkazy o tom, že to skutečně měla být fungující stanice, zatím nemáme. Chceme je ale získat,“ věří v rozuzlení Fojtík.

Dalším faktem je, že na obě strany od stanice jsou vyraženy vždy dva krátké slepé tunely o průřezu odpovídajícím potřebám vagonu metra.

Někdy se také tvrdí, že se stanice budovala podle válečného projektu Konsorcia. Fojtík ale upozorňuje, že to není možné. Projekt sice počítal se stanicí na Klárově, ale ta měla jiný průřez a nikoliv ostrovní, ale boční nástupiště. „Nejpodstatnější je, že podle Konsorcia měla stanice být na úplně jiném místě,“ pokračoval Fojtík.

Záhada i pro dopravní podnik

Pražský dopravní podnik o stavbě také mnoho neví, ale je možné, že se stanice budovala takzvaně za jeho zády. Mnoho staveb tehdy bylo tehdy utajených, například s označením „charakteru přísně důvěrného“, kdy se do rukou podniku dostala jen povrchní informace, kterou navíc nesměl dál šířit.

Co je však u stanice Klárov zarážející, je umístění vestibulu, který nemá žádnou smysluplnou vazbu na MHD v důležitém uzlu na Klárově.

Otazníků je tedy možná více než odpovědí. Neví se, podle jaké projektu se tento objekt stavěl, zdali to měla být vůbec stanice metra, či jen vládní kryt, který měl jako stanice metra vypadat. Proč by tak ale měl vypadat? Nebo to skutečně stanice byla a pouze z politických důvodů se stavba nedočkala pokračování?

„Zatím můžeme s jistotou říci jen jednu věc. Historie pražského metra obsahuje víc zajímavostí, než by se na první pohled zdálo,“ uzavírá Pavel Fojtík v knize Fakta a legendy o pražské městské hromadné dopravě, z které tento článek také čerpá.

Autor: Lukáš Marek

4.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Obchod - Hledáme prodavačku do cukrárny 22 000 Kč

Prodavačka Hledáme prodavačku do úspěšné a dobře zavedené Růžové cukrárny v Rudné u Prahy. Možný úvazek HPP, ČPP, brigáda trvalejšího charakteru.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel odborných předmětů 22 000 Kč

Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování a odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) učitel/ka. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 32000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo výkonu práce: Chelčického 43, Praha 3. Kontakt emailem: zs.chelcickeho@email.cz nebo telefonicky 222 592 946. , Po roce možnost úvazku na dobu neurčitou., Zaměstnanecké výhody: chutné jídlo v jídelně, při delším prac. poměru příspěvek na dovolenou, vstřícné vedení školy. Pracoviště: Základní škola - 001, Chelčického, č.p. 2614, 130 00 Praha 3. Informace: M. Vintrová, +420 222 592 946.

Administrativa - Práce administrativní asistentky 20 000 Kč

Asistentka Přijmu od 7/2018 asistentku pro menší firmu, zabývající se stínící technikou. V květnu - červnu probíhá zaškolení s asistentkou, která odchází na MD. Hledáme milou, příjemnou komunikativní a pracovitou slečnu, která je ochotna se učit, má zájem o dlouhodobou spolupráci, vytváření nabídek, vypracovaní faktur, komunikace se zákazníky, administrace. Základní zkušenosti s účetním programem "Pohoda "výhodou. Životopis s fotografií.

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 20 000 Kč

Pracovníci ostrahy, strážní Pracovníci ostrahy, strážní. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Místo výkonu práce: Hlavní město Praha, Kontakt: Gregorová Andrea, tel.: 722 364 377 , Po - Pá od 9:00 - 15:00 hod., Požadujeme: , příjemné vystupování, trestní bezúhonost, spolehlivost, dochvilnost, Doporučenky nemůžeme potvrzovat do 3 dnů, jelikož jezdíme po celé republice. Pracoviště: Pharm invest s.r.o. červeňanského, Červeňanského, č.p. 2723, 155 00 Praha 515. Informace: Andrea Gregorová, +420 722 364 377.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Matěj Stropnický jako obránce Libeňského mostu.
34

Pražská vláda je v rozkladu. Důvod? Návrh demolice Libeňského mostu

V lesoparku Letňany vznikly nové singtrailové trasy
16

V Letňanech vznikly trasy pro singtrailovou cyklistiku. Stály Prahu 3,9 milionu

Vyfoťte pražskou přírodu a ukažte ji světu. Začíná projekt City Nature Challenge

Fotíte rádi zvířata či rostliny? Díky projektu City Nature Challenge 2018 máte jedinečnou příležitost ukázat celému světu unikátní pražskou přírodu. Stačí si jen nainstalovat mobilní aplikaci. Akce se zúčastní celkem 68 měst z různých koutů planety, která budou bojovat o největší počet fotografií.

Očkujte se proti encefalitidě i meningitidě, radí lékaři

Nemocných klíšťovou encefalitidou přibývá v Praze nejvíc z českých krajů. Češi podle lékařů stále podceňují očkování jako nejlepší prevenci. 

Potyčka v Zemanově štábu byla přestupkem, vyhodnotila policie

Potyčku, která se v lednu tohoto roku odehrála v pražském Top Hotelu po prezidentských volbách, vyhodnotila policie jako přestupek proti občanskému soužití. Věc bude řešit správní úřad v Praze 4. Výjimkou je počínání podnikatele Karla Slezáka, který v únoru zemřel a policie jeho případ odložila. V pondělí o tom informovala média policejní mluvčí Andrea Zoulová.

Debakl Komety, bitva u Veveří a mladí virtuosové z Trutnova: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 14. až 15. dubna 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT