VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Metro nebo kryt? Smysl stanice na Klárově je nejasný

Praha 1 - Historik dopravního podniku se pustil do pátrání po účelu tajemné stanice metra na Klárově. Metro sem nikdy nezajelo. K čemu tyto prostory tedy vlastně sloužily?

4.2.2011 1
SDÍLEJ:

Vstup do vestibulu metra. Foto: Deník/Lukáš Marek

Možná často chodíte okolo vrat v ulici U Bruských kasáren na Klárově nedaleko úřadu vlády a skoro vůbec je nevnímáte, možná ani nevíte, že tam ta vrata jsou.

Přitom se za nimi skrývá tajemná stanice metra, do které nikdy vozy metra nevjely, a tak tyto prostory nenaplnily svůj účel. Možná. Samotná stavba totiž skrývá mnoho otázek, na které se několik osob snaží najít odpovědi.

Jedním z nich je i Pavel Fojtík z archivu pražského dopravního podniku. „Je velmi složité zjistit, zdali vůbec tato stanice měla někdy sloužit jako metro, nebo to byl jen zastírací manévr. Rozhodně to budu chtít odhalit. Chci ale říct, že mi jde především a jedině o to, abych se dozvěděl, zdali měl někdo skutečně takový úmysl, že by tu metro mělo jezdit a tato stanice by byla napojena na další,“ uvedl na úvod Fojtík.

Problémem je, že je k dispozici omezené množství materiálů, některé by měly být ve vojenském archivu a badatelé se k nim samozřejmě budou chtít dostat.

Faktem je, že za zmíněnými vraty se nachází první eskalátorový tunel jednolodní „stanice metra“ postavený v letech 1953–59, tedy mnohem dříve, než začalo metro skutečně jezdit. Stalo se tak až v roce 1974 na trase Florenc – Kačerov.

Stanice měly sloužit jako kryt

Je nutné upozornit, že mnohé skutečné stanice metra byly postaveny tak, aby v případě nutnosti sloužily jako protiletecké nebo přímo protiatomové kryty. A stejný účel možná měla mít i stanice na Klárově, přece jen se nachází nedaleko sídel, kde jsou ti nejvyšší představitelé státu.

O tajemném podzemním objektu se objevily první informace po povodni v roce 2002, kdy se začalo spekulovat o tom, zdali se jednalo pouze o kryt vlády nebo něco více.

„To se stavělo jako metro,“ říkají pamětníci.

„Zdánlivě nesmyslné a nepodložené tvrzení. Jenže podle některých pamětníků se čas od času v první polovině padesátých let někde objevovaly dřevěné bedničky od výbušnin, na kterých byl prý nastříkaný nápis Metro Praha. Byla to jen úmyslná konspirace?“ ptá se Fojtík.

Stavba zabrala osm let

Není známo, podle jaké koncepce se stavělo, ale cosi se proti Strakově akademii skutečně budovalo. Od 7. září 1952 do 1. června 1960, tedy bezmála osm dlouhých let, byla dokonce z důvodu „úprav letenského svahu“ přerušena doprava v úseku Klárov – Čechův most a tramvaje linky 12 ho objížděly přes Letnou.

Například architekt Evžen Kyllar vzpomíná v knize Praha a metro, že: „na Klárově byla v letech 1953–59 realizována první jednolodní stanice na pražském území…Mohla být součástí této trati (trasy A), kdyby se nestala krytem pro exponenty bývalého režimu.“

„Žádné spolehlivé důkazy o tom, že to skutečně měla být fungující stanice, zatím nemáme. Chceme je ale získat,“ věří v rozuzlení Fojtík.

Dalším faktem je, že na obě strany od stanice jsou vyraženy vždy dva krátké slepé tunely o průřezu odpovídajícím potřebám vagonu metra.

Někdy se také tvrdí, že se stanice budovala podle válečného projektu Konsorcia. Fojtík ale upozorňuje, že to není možné. Projekt sice počítal se stanicí na Klárově, ale ta měla jiný průřez a nikoliv ostrovní, ale boční nástupiště. „Nejpodstatnější je, že podle Konsorcia měla stanice být na úplně jiném místě,“ pokračoval Fojtík.

Záhada i pro dopravní podnik

Pražský dopravní podnik o stavbě také mnoho neví, ale je možné, že se stanice budovala takzvaně za jeho zády. Mnoho staveb tehdy bylo tehdy utajených, například s označením „charakteru přísně důvěrného“, kdy se do rukou podniku dostala jen povrchní informace, kterou navíc nesměl dál šířit.

Co je však u stanice Klárov zarážející, je umístění vestibulu, který nemá žádnou smysluplnou vazbu na MHD v důležitém uzlu na Klárově.

Otazníků je tedy možná více než odpovědí. Neví se, podle jaké projektu se tento objekt stavěl, zdali to měla být vůbec stanice metra, či jen vládní kryt, který měl jako stanice metra vypadat. Proč by tak ale měl vypadat? Nebo to skutečně stanice byla a pouze z politických důvodů se stavba nedočkala pokračování?

„Zatím můžeme s jistotou říci jen jednu věc. Historie pražského metra obsahuje víc zajímavostí, než by se na první pohled zdálo,“ uzavírá Pavel Fojtík v knize Fakta a legendy o pražské městské hromadné dopravě, z které tento článek také čerpá.

Autor: Lukáš Marek

4.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel odborných předmětů 30 000 Kč Učitelé odborných předmětů (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) Učitel odborných předmětů na střední škole. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: MVP: Vrbova č.p. 1233/34,Braník,147 00 Praha 47, Kontakt: Kašáková Hana Ing., tel.: 241001727, e-mail: prace@ssgh.cz, Učitel předmětů dějiny kultury, technika hotelových služeb, zeměpis cestovního ruchu, hotelový provoz, cestovní ruch. Požadujeme vzdělání dle zákona o pedagogických pracovnících, dobré komunikační schopnosti, příjemné vystupování, spolehlivost, znalost práce s PC, praxe na střední škole. Práce na plný úvazek. ., Zaměstnanecké výhody: příspěvek na penzijní připojištění, na kulturu a sport, stravenky, firemní notebook a mobilní telefon.. Pracoviště: Střední škola gastronomická a hotelová s.r.o. - 001, Vrbova, č.p. 1233, 147 00 Praha 47. Informace: Hana Kašáková, +420 241 001 727. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební a provozní elektrikáři 12 500 Kč Stavební a provozní elektrikáři Elektrikář. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce: Praha 9, Vysočanská 240 /107, Kontaktní osoba: Koval Oleksandr, tel.: +420 775 594 465, e-mail: elektrokoval@seznam.cz. Pracoviště: Alle group s.r.o., Vysočanská, č.p. 240, 190 00 Praha 9. Informace: Oleksandr Koval, +420 775 594 465. Informační technologie - Informační technologie Programátor 24 600 Kč Vývojáři softwaru Vývojáři softwaru. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24600 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce: V parku č.p. 2316/12, Chodov, 148 00 Praha 414, kontakt: Mejtský Miroslav, tel.: 604298953, e-mail: hlasenkavolnehomista@gmail.com, , ukajinština na úrovni rodillý mlvučí výhodou, vysokoškolské vzdělání v oboru systémová analýza, , Zájemci nechť zašlou svůj strukturovaný životopis s motivačním dopisem na e-mail: hlasenkavolnehomista@gmail.com. Pracoviště: Ca cz, s.r.o., V parku, č.p. 2316, 148 00 Praha 414. Informace: Miroslav Mejtský, +420 604 298 953. Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 15 000 Kč Uklízeči a pomocníci v hotelích, administrativních, průmyslových a jiných objektech. Požadované vzdělání: střední nebo střední odborné bez maturity a bez vyučení. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo výkonu práce: Praha, Prvotní kontakt: taras@tbe.cz, Znalost ruštiny, výpis z RT.. Pracoviště: Travel by excellence s.r.o. - hotel caruso, U milosrdných, č.p. 867, 110 00 Praha 1. Informace: Taras Kabanatsov, +420 777 833 460.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Taser pražské policie.
5

Cizinec na kokainu házel láhve vína po policistech. Zneškodnili ho paralyzérem

Veronika Kašáková se svým bratrem Karlem společně strávili v dětském domově 16 let.

Standardní osobní rozvoj? Ne. Tohle jsou autentické příběhy, které vás posunou

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Letiště Praha s ohledem na současný nárůst leteckého provozu v České republice i v Evropě zavede další preventivní opatření k udržení stavu noční hlukové zátěže v městských částech Prahy a obcích v bezprostředním okolí letiště, které jsou dotčené leteckým provozem. Cílem je snížit celkový počet nočních vzletů a přistání nad letištěm mezi desátou večerní a šestou hodinou ranní a více regulovat provoz ve zmíněném časovém pásmu, včetně zpožděných příletů a odletů z pásem navazujících.

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

Chemie na škole nebývá oblíbená. I tak Češi slaví historický úspěch na olympiádě

Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT