Právě Bém, který tvrdí, že proti smlouvě bojuje poslední tři roky, přitom ještě v červenci 2004 zaslal majiteli JCDecaux děkovný dopis při příležitosti 10. výročí vstupu firmy na pražský reklamní trh. „Dovolte mi, abych popřál Vaší společnosti a Vám osobně co nejlepší pokračování spolupráce s městem Praha,“ napsal tehdy Bém. Podle magistrátu se v době jeho odeslání smlouva teprve přešetřovala. „Blahopřejný dopis z roku 2004 byl skutečně jen zdvořilostním dopisem a vznikl v době, kdy ještě město nemělo k dispozici ověřené informace o nevýhodnosti smlouvy,“ tvrdí mediální asistentka primátora Mirka Kreuzerová.

Ročně milionové ztráty

Ve smlouvě s JCDecaux nejde o žádné drobné. Město kvůli ní tratí desítky milionů ročně na mobiliáři, do něhož patří kromě reklamních ploch, stánků či čekáren MHD i telefonní budky, veřejné toalety, stojany na kola nebo pouliční hodiny.

Bývalý primátor, jehož Bém označuje za otce dohody s JCDecaux, vinu necítí.

„Ta smlouva prošla složitým vývojem a byla mnohokrát upravovaná. Za její současnou podobu nenesu žádnou odpovědnost, protože jsem ji v roce 1994 uzavíral na dobu, která již dávno vypršela. A co se smlouvou provedli mí následníci, nechci vůbec hodnotit,“ říká bývalý primátor a dnes velvyslanec v Rakousku Jan Koukal.

Podle opozice by za snahou o vypovězení smlouvy ale mohly stát tlaky konkurence lačnící po reklamních prostorech, na které má dnes JCDecaux v podstatě monopol. V kuloárech magistrátu se hovoří například o firmě BigBoard, která primátoru Pavlu Bémovi organizovala volební kampaň. „O tom, že je třeba smlouvu narovnat, není pochyb. Pokud ale vím, JCDecaux je ochotna k poměrně velkým ústupkům. Obávám se, aby se přístupem města s vaničkou nevylilo i dítě a aby se tím celý systém nezničil,“ říká zastupitel Jiří Witzany.

Zájem o dohodu s městem potvrzuje i vedení JCDecaux. „Svou ochotu k ústupkům jsme projevili opakovaně, a proto mě současné razantní vyjadřování primátora velice překvapuje a neumím si ho vysvětlit,“ tvrdí technický ředitel městského mobiliáře Libor Šich.