„Po dvou letech jednání se nepodařilo narovnat vztahy a napravit nedostatky minulosti,“ konstatoval včera primátor Pavel Bém.

Nevýhodná pro metropoli

Smlouva z roku 1994 je podle primátora pro město dramaticky nevýhodná, ale JCD nechce na navrhované změny přistoupit.

„Neodpovídá korektním a slušným vztahům,“ konstatoval Bém. Město proto nyní vstupuje do právního sporu, na jehož konci zřejmě bude vypovězení smlouvy.

Magistrát se snažil s JC Decaux dohodnout, aby se do konce platnosti smlouvy, tedy do roku 2019, omezila exkluzivita reklamního formátu z devíti na pět metrů čtverečních. To by městu umožnilo nabídnout dosud nepostavené reklamní plochy o rozměrech od 8 do 9 metrů jiné reklamní společnosti.

Snaha o dohodu nevyšla

Podle propočtů, které si nechal magistrát vypracovat, by reklama v těchto velkoformátových vitrínách mohla vynést až 250 milionů korun. To však zástupci firmy JC Decaux odmítli, stejně jako požadavek města, že by JCD měl platit energii, elektrické přípojky mobiliáře a vyvážení odpadkových košů. Město tyto služby ročně stojí 130 milionů korun. Samotný produkt, tedy mobiliář, je podle Béma kvalitní a důstojný, ale ekonomické plnění z něho nemravné.

Praha je připravena na soudní spor

„Abychom se domohli našeho práva, použijeme všechny legitimní zákonné možnosti. Jsme připraveni na soudní peripetie,“ uvedl primátor. Smlouva je sepsána údajně tak chytře, že je prakticky nevypověditelná.

Na nevýhodnost smlouvy hlavního města s JC Decaux upozorňovali zastupitelé již řadu let, radní se záležitostí začali zabývat ale až před čtyřmi roky. „Dlouho se pracovalo na analýzách. Když jsme nabyli přesvědčení, že to není triviální, protože si Praha nemůže dovolit jít do slepých válek, začali jsme jednat,“ vysvětlil primátor.

Vyjádření společnosti JCD se včera nepodařilo získat, zástupci firmy se odmítli ke krokům magistrátu vyjádřit, protože dosud neobdrželi oficiální informace.

Praha zaplatila od roku 1994 JCD přibližně 34 milionů korun za instalaci a provoz reklamních zařízení a získala jich zhruba jen tisícovku, i když jich už v roce 1997 mělo být v provozu 1930. Firmě tak město umožnilo vydělat stamiliony korun.

Po vypovězení smlouvy či pravomocného rozhodnutí soudu vypíše město nové výběrové řízení. Vítěz by pak mohl celý mobiliář od JC Decaux převzít.