Na pražské kandidátce KDU-ČSL jste předstihl lídra Daniela Hermana. Považujete vlastní úspěch hlavně za výsledek vaší práce na radnici? 

Je to hlavně úspěch našeho týmu v Praze 7. Většinu kroužků jsem dostal právě od sousedů z této městské části. Lidé z nás doufám mají pocit, že na radnici pracujeme pro ně a řešíme kompetentně vše přes úklid a veřejný prostor až po místa ve školkách. A je také známo, že Praha 7 skoncovala s korupcí a předraženými zakázkami a lidé nám důvěřují.

Kromě starosty sedmičky jste i pražským zastupitelem. Ponecháte si všechny tři funkce a jak je hodláte zvládat?

Bude mít něco z toho přednost? Lidé se mne v kampani často v Praze 7 ptali, zda zůstanu starostou. Kdybych jim to neslíbil, nevolili by mne. A tak splním svůj slib. Koneckonců z radnice to je do sněmovny deset minut na kole. Práci si dobře zorganizuji jak s týmem v Praze 7, tak s asistentem ve sněmovně. A práce zastupitele na magistrátu se velmi překrývá s prací starosty městské části.

V poslední době jste mluvil o potřebných reformách fungování Prahy. Budete se i z parlamentu snažit o nějaké konkrétní změny v metropoli? 

Samozřejmě, s tím jsem kandidoval! Stav životního prostředí v Praze je závislý na zákonech ze sněmovny. Prosadit vymahatelná opatření proti prachu, hluku a smogu je možné jen ze sněmovny. Bohužel i jen pouhé zaplachtování nákladních aut převážejících prašné materiály, reprodukovaná hudba jako zdroj hluku to vše je třeba upravit v zákoně. Podobně i šmejdy z podvodných směnáren je možné vyhnat rychlou novelou zákona.

Ale zásadní téma je dostupné bydlení. Na to bych se rád ve sněmovně také zaměřil, protože obce si bez zákona o dostupném bydlení samy poradit nedokážou. My v Praze 7 držíme jen kvůli tomu, že jsme po ODS a ČSSD zdědili 110 neobyvatelných bytů v dezolátním stavu, které jsme opravili, a můžeme je pronajímat potřebným.  

Podstatné zlepšení dopravní situace v metropoli má přinést dostavba Pražského okruhu, kterou má na starosti stát. Dá se na urychlení tohoto projektu působit z poslanecké lavice?

Respektive budete se o to vy osobně snažit? Dostavba Pražského okruhu je hlavně záležitostí stavebních řízení a soudů. Budu se pochopitelně snažit, aby byl okruh dostavěn, ale mám pocit, že v tomto ohledu něco slibovat je od kohokoli velmi nezodpovědné.

Měl by stát spolufinancovat zásadní infrastrukturu uvnitř Prahy?

Třeba metro D nebo městské železniční koridory v tunelech, tzv. metro S? Stát se na těchto stavbách podílet má. Jde o klíčovou dopravní infrastrukturu, kterou používá čtvrtina našich občanů.

Co podle vás v tuto chvíli nejvíc potřebuje Česká republika, hlavní město a Praha 7?

Můžete uvést u každého celku jednu jedinou prioritu? ČR potřebuje vzdělané obyvatele, kteří obstojí v globál-ní konkurenci a to bez navýšení platů ve školství nepůjde. Potřebuje dostupné bydlení, aby lidé mohli bydlet tam, kde je práce, a zakládat rodiny nebo prožít aktivní stáří v jistotě, že zvládnou platit nájem. Praha potřebuje především radikálně zlepšit kvalitu vzduchu máme ji druhou nejhorší v ČR. A kromě dálničního obchvatu potřebuje Praha tisíce drobných zlepšení, zato prakticky v každé ulici: stromy, vodní prvky, kvalitní dlažbu, bezbariérové zastávky většinu toho bychom zvládli v Praze 7 sami a stejně tak i ostatní městské části, kdyby jim magistrát posílil rozpočet.

Na magistrátu i v Praze 7 jste součástí vládních koalic. Očekáváte, že v parlamentu s lidovci zamíříte spíš do opozice? 

Očekávám, že budeme konstruktivní a kreativní opozicí.