Dobrá zpráva pro rezidenty? Brzy se rozšíří parkovací zóny close Nejste si jisti, jestli a kde zaparkujete? Přinášíme vám přehledné mapy parkovacích zón. zoom_in Už od poloviny března 2016 si obyvatelé některých částí Prahy budou moci zakoupit parkovací karty pro nově vzniklé parkovací zóny. Ty začnou postupně fungovat v Praze 4, 5, 6, 8, 9 a na Jarově 1. dubna. Dále se rozšíří nejspíš za dva roky. 

Ceník se ještě připravuje a jeho konečná podoba vyplyne z připomínek jednotlivých městských částí. Ty už v první polovině prosince navrhly zvýšení současné ceny karty pro rezidenty z Prahy 1, 2, 3, 7 a 16 ze 700 na 1200 korun ročně pro rezidenty, parkující v nových zónách.

Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) ujistil, že cena bude ve všech nově vzniklých zónách jednotná. Cena ve starých zónách se pak sjednotí opět až za dva roky. Hlavní město ovšem chystá i některé slevy. Nižší cena by měla platit v městských částech, kde nebude jedna zóna, ale její území bude rozděleno na sektory to je například případ Prahy 5. 

Dolínek uvedl, že předběžná cena v sektoru (přímo v místě bydliště rezidenta) zřejmě bude stanovena na 600 korun. Město počítá i se snížením ceny například pro seniory a na zvýhodněné tarify dosáhnou také lidé, kteří do zón jezdí a starají se tam o seniory.

Začne rekonstrukce, nebo přestavba Libeňského mostu? close Libeňský most v Praze. zoom_in Libeňský most je v katastrofálním technickém stavu. S největší pravděpodobností tak město bude muset přikročit buď k jeho rekonstrukci, nebo přestavbě. Jinak podle Technické správy komunikací hrozí, že se zcela uzavře dopravě. To by znamenalo obrovské komplikace. Je stále otevřenou otázkou, jakou formu opravy magistrát zvolí.

Podle expertní analýzy Kloknerova ústavu ČVUT by bylo výhodnější most přestavět na původních pilířích. Jedním ze zásadních argumentů je prý trvanlivost prací. Rekonstruovaná stávající stavba má bez zásahů vydržet dvacet let. Stavba nová pak údajně až sto let.

Stejně tak náklady na údržbu dle analýzy budou v případě nové stavby nižší a také rizika, že se stavba protáhne nebo se neočekávaně zvýší náklady mají být v případě stavby nové mostu nižší. Fakt, že analýza zřejmě nemá jen tak padnout pod stůl dokládá i žádost Technické správy komunikací o prodloužení stavebního povolení do konce roku 2017.

Proti přestavbě mostu protestují památkáři. Hrozí prý devastace architektonické pamětihodnosti. Praze 7 se nelíbí plánované rozšíření.

Miliardový projekt Opencard může definitivně zkrachovat close Ilustrační foto. zoom_in Nad budoucností projektu Opencard, který daňové poplatníky stál už 1,74 miliardy korun, se stále vznášejí otazníky. Je dost dobře možné, že právě v roce 2016 definitivně zkrachuje. Hlavní město se totiž stále nedohodlo s vlastníkem licencí na podobě dalšího fungování červené „karty Pražana." Kvůli neplatným smlouvám je navíc ohrožen chod datového centra a tím pádem například i osobní údaje držitelů Opencard.

Už v létě 2015 primátorka Adriana Krnáčová (ANO) prohlásila, že projekt je mrtvý a skončí nejpozději do dvou let, ale spíš dříve. Náhradou se mají stát nejen papírové předplatné kupony, které již jsou nějaký čas znovu v oběhu. Praha chce přijít také s elektronickou aplikací, za níž údajně zaplatí sumu v řádu desítek milionů korun. Má být určena mimo jiné i pro chytré mobilní telefony.

Vedle toho magistrát plánuje spustit vlastní elektronický obchod, jehož prostřednictvím by Pražané mohli hradit vedle jízdného také další služby.

Na přípravu nové trasy metra D poputuje půl miliardy z rozpočtu close Návrh podoby stanice metra trasy D - Návrh podoby stanice metra trasy D - Nemocnice Krč. zoom_in Schválený rozpočet hlavního města pro příští rok počítá s částkou půl miliardy korun na přípravu výstavby nové trasy metra D do Písnice. Peníze mají sloužit k vypracování projektové dokumentace a také na výkup stovek potřebných pozemků, které ještě nejsou ve vlastnictví Prahy. Pokud vše půjde podle plánu, samotné práce by měly začít nejpozději za dva roky. První plánovaná etapa, tedy úsek Pankrác - Depo Písnice, pak dle odhadů bude hotova v roce 2022.

Metro D tak spojí centrum s jižní částí města. V další fázi by se z Pankráce mělo stavět dále do centra. Náklady na stavbu ze stanice Náměstí Míru, kam bude prodlouženo z Pankráce, do Písnice včetně výkupu pozemků, údajně překročí padesát miliard korun. V dalších etapách se pak uvažuje o protažení metra D na Žižkov, respektive do stanice Náměstí Republiky. Prozatím se ale počítá se stanicemi Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. Metro D má jezdit bez strojvedoucích.

Jízdní řády pražské městské hromadné dopravy čeká změna close Ilustrační foto. zoom_in Organizace Ropid, která v metropoli plánuje MHD, chystá od 1. července 2016 zavést plošné změny v jízdních řádech. Do pražské hromadné dopravy bude zapojena oblast Kladenska, změněny budou trasy tramvají a autobusů. Úpravy se chystají i v nočních spojích.

Potřeba zabývat se podobou sítě denních tramvajových linek vyplynula v posledním období z řady podnětů od cestujících a výrazného poklesu vytížení spojů v některých úsecích. Nově mají vzniknout tak zvané metrolinky.

V případě autobusových linek bude Ropid řešit i jejich zavedení do tunelů městského okruhu, například do Strahovského tunelu nebo tunelu Blanka. Expresní linky zřejmě propojí zastávky Dejvická a Hradčanská s Prosekem a Letňany.

Pouliční umělci to budou mít v centru těžší close Lidé si užívali prázdnin 31. července v centru Prahy. zoom_in Pouliční umělci by měli od března 2016 vystupovat každou hodinu na jiném břehu Vltavy, v lichou na levém a v sudou na pravém. Vyhlášku, kterou v druhé polovině prosince schválili radní, ještě musí potvrdit zastupitelé.

Vyhláška celkově zpřísňuje podmínky pro provozování pouličního umění. Zakazuje například vystoupení se zvířaty, na území památkové rezervace představení s bicími nástroji, dudami, pikolami a hoboji, saxofony bez dusítek a elektrickými zesilovači.

Čtěte také: Jaké události Prahu nejspíš neminou v roce 2016?