Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak vypadá prodloužená trasa Áčka? Prohlédněte si ji i vy!

Praha /FOTOGALERIE/ – „Tam se nevejdeme," říká maminka malé dceři na nástupním ostrůvku na Hradčanské. „Musíme počkat na další tramvaj." Ale i příští, i ten přespříští vůz je beznadějně plný. Vměstnáme se tak tak do tlačenice, z níž nikdo nevystupuje ani na dalších stanicích. Naopak, cestujících stále přibývá. Fotograf Dimír i náš kolega se mně stále oddalují v houstnoucím počtu pasažérů. Nakonec se scházíme až před vstupem na prohlídkovou trasu prodloužení metra A z Dejvické do Motola.

21.1.2013
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Návštěvníci prošli tříkilometrovým staveništěm.Foto: DENÍK/Vladimír Šťastný

Teplota je pod nulou, přesto k budoucí stanici metra Veleslavín, kde tříkilometrová prohlídka začíná, proudí davy lidí. Tak to v sobotu krátce po poledni vypadalo na Praze 6.

Z Veleslavína se přes stanici Petřiny dostaneme k Vypichu. Do terénu, který rozhodně nepatří k nejsnazším, se vydali jak senioři s vycházkovými holemi nebo pomůckami Nordic walking, tak rodiče s těmi nejmenšími dětmi. „Byli jsme se spolu loni podívat i na Blanku, viď," říká strýc čtyřletého Jirky z Letné.

Metro každým dnem roste

Z Chodova a Roztylů přijely dvě studentky střední školy: „Prostě jsme to chtěly vidět. Takový pohled se člověku potom nenaskytne. Všimli jsme si v metru plakátu a domluvily se, že se sem spolu podíváme," doplňovaly se. „Studuji obor stavební manažerství na vysoké škole, a tak by mě ani nenapadlo nechat si to utéct," říká další z návštěvníků tunelu, kterým se z důvodu tak vysoké účasti v některých úsecích muselo jít krokem.

Cestou si mohli prohlédnout celé traťové tunely, ražené stanice, obratové koleje nebo vzduchotechniku. Vedle všech úseků stavby poutala pohled návštěvníků i drobná soška svaté Barbory, ochránkyně těch, kteří na stavbě pracují. „Zaplaťpámbů, zatím nás střeží dobře," usmívá se jeden z dělníků, který v reflexivní vestě ukazuje davům cestu.

„To metro neuvěřitelně roste. Všechno díky moderní technice. Razící štíty jsou ohromný vynález. Jen je škoda, že po dokončení tunelu nemají další uplatnění," říká fotograf společnosti Metrostav, která má stavbu na starosti, Josef Husák. „Ti naši kluci se to skvěle naučili a teď se neví, co se s technikou bude dělat," dodává.

Pražský dopravní podnik do dvou razících štítů investoval více než 500 milionů korun. Oba „hrdinové", dětskými pacienty z motolské nemocnice pojmenovaní Tonda a Adéla, urazily z montážní jámy na Vypichu do Dejvic 4 177 metrů. Tondovi trvalo proražení levého traťového tunelu 596 dní, Adéla vzdálenost pokořila za pouhých 503 dní. Metrem by pasažéři trasu měli urazit za sedm a půl minuty.

Stavba se výrazně prodražila

Nový úsek zeleného metra povede z Dejvické do Motole. Město počítá s tím, že bude dokončen koncem roku 2014. Nové stanice na Červeném Vrchu, Veleslavíně, Petřinách a v Motole zatím nemají definitivní názvy, přesto se předběžně počítá s označením Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.

Prodloužení mělo původně stát 21,2 miliardy korun. Na podzim loňského roku ale pražský dopravní podnik oznámil, že se stavba výrazně prodraží, přibližně o 1,3 miliardy korun. Praha si také z tohoto důvodu letos hodlá půjčit šest miliard korun od Evropské investiční banky. Ukazatelem finančních problémů města je i ustoupení od původního záměru. Trasa metra měla být prodloužena až na ruzyňské Letiště Václava Havla. Kvůli nedostatku peněz bude konečnou stanicí Motol.

Barbora z Nikomédie

Světice, lidově zvaná svatá Barborka, patří ke čtrnácti svatým pomocníkům, vzývaným v obzvlášť těžkých chvílích, v minulosti například při morových epidemiích. Tato svatá panna a mučednice je také tradičně uctívána jako patronka havířů, dětí, dělostřelců, architektů, matematiků a dalších povolání, u nichž hrozí riziko náhlé smrti.

Autor: Kateřina Chvátalová

21.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení