Vítězné náměstí v Dejvicích je jedním z nejkritičtějších dopravních bodů v Praze a jeho situace se postupně zhoršuje. Kolony jsou tam ve špičkách na denním pořádku. I když magistrát a šestá městská část v minulosti podnikly opatření, které měly dopravě v této oblasti pomoci, výsledky se zatím nedostavují.

Radnice poslala seznam požadavků 

Radnice šestky z toho obviňuje vedení Prahy. V tomto týdnu radním zaslala seznam deseti požadavků, které by měly situaci zlepšit. Asi nejkontroverznějším z nich je uzavření výjezdu z Blanky u Prašného mostu, který sklidil vlnu kritiky. Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek žádost obratem odmítl, i když některé další požadavky jsou podle něj realizovatelné.

„Zásadními faktory pro větší provoz na Vítězném náměstí jsou spuštění Blanky a současná rekonstrukce Korunovační ulice, která je do konce roku uzavřena. Zavření výjezdu na Prašném mostě by mohlo situaci trochu pomoci, ale existují i jiné možnosti," uvedl pro Pražský deník dopravní expert Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu. Opatření, která by mohla provozu pomoci, je podle něj řada.

Důležité ulice 

Klíčová je podle Vomáčky například ulice Pelléova, která odbočuje z Milady Horákové do dejvické zástavby a umožňuje se vyhnout frekventované Svatovítské ulici a Vítěznému náměstí. Ulice je jednosměrná, v současnosti je možné jí projet jen ve směru do Dejvic.

„Pokud by byla jednosměrka naopak, tak by byla alternativou ke Kulaťáku pro lidi, kteří jedou třeba z ulice Jugoslávských partyzánů. Nyní jiná varianta neexistuje," míní Vomáčka.

Požadavky Prahy 6

Prověřit možnost obrácení jednosměrky je i jedním z požadavků Prahy 6. Podle náměstka Dolínka by to však situaci nepomohlo. „Pelléova naopak umožňuje vjet do Dejvic a do Bubenče jinak než právě Svatovítskou," míní.

Spor je trochu absurdní, protože pravdu mají obě strany. Současné řešení umožňuje vyhnout se Vítěznému náměstí ve směru z centra, tedy obvykle ve večerní špičce, kdy se lidé vrací z práce. Obrácení jednosměrky by umožnilo totéž ráno, když do města přijíždějí.

Spory o opatření 

Podobné spory se vedou i o další opatření, která by mohla situaci pomoci. Praha 6 s magistrátem se naopak shodnout například na nutnosti otevření garáží pod Letnou, které by mělo proběhnout na podzim, nebo na stavbě dalších P+R parkovišť.

I když se realizují všechna navržená opatření, patrně dopravu na Vítězném náměstí stejně nevyřeší. Střetávají se na něm proudy aut ze čtyř směrů a Blanka k tomu přidala vyústění velkokapacitního tunelu. Když se ke všemu připočítá hustá síť hromadné dopravy, která i přes omezení oblast protíná, je jasné, že je zaděláno na dopravní komplikace.

Plánovaný obchvat jen tak hotový nebude 

Definitivním řešením bude až dlouho plánovaný obchvat Vítězného náměstí. Ten měl být původně otevřen spolu se spuštěním Blanky. Auta z tunelu by vedl západním směrem podél železniční trati na křižovatku Gymnazijní a Evropské ulice. Kulaťáku by se tak mohla pohodlně vyhnout.

Projekt, který se plánuje už od začátku tisíciletí, však stále vázne. Praha 6 připravuje návrh projektu, samotné dopracování dokumentace pro stavební řízení následně připadne investorovi, tedy magistrátu.

„Praha 6 projektuje ideální návrh z jejich pohledu, který řeší nejenom obchvat Evropské a Svatovítské, ale i urbanistickou část. Oni udělají projektový návrh a my to poté převezmeme," uvedl Dolínek. Dejvičtí i Pražané si tedy na obchvat ještě několik let počkají.

Požadavky Prahy 6:Uzavřít výjezdy z tunelového komplexu Blanka na Prašném mostě.Vybudovat nová P+R parkoviště.Zprovoznit garáže na Prašném mostě a ve Studentské ulici.
Zprůjezdnit ulici U Vorlíků.
Znovu prověřit obrácení jednosměrky v ulici Pelléova tak, aby auta mohla vyjíždět na Špejchar.
Zákaz vjezdu kamionů na Patočkovu, Evropskou.
Umístit do oblasti stanice měřící dopravu a zveřejňovat výsledky měření.
Zpracovat mimoúrovňové řešení křižovatky Vypich.
Zřídit světelnou závoru na Roztocké.
Po dokončení stavby nové Ústřední čistírny odpadních vod zprůjezdnit trasu přes Císařský ostrov.

Čtěte také: Kvůli dopravním problémům žádá Praha 6 uzavření výjezdu z Blanky