Tvář metropole se promění. Vedení města rozhodovalo o územních změnách, které mají proměnit charakter některých lokalit.

Jaké změny hlavní město a hlavně jeho obyvatele čekají? Co se postaví a které projekty zatím dostaly červenou? Zastupitelé povolili výstavbu operačního střediska v okolí křižovatky na Malovance v blízkosti hotelu Pyramida v šesté městské části.

Nyní je na místě park. Navrhovaná změna vyvolala diskuzi zejména ze strany zástupců Prahy 6. Její starostka Marie Kousalíková (ODS) poznamenala, že se vznikem operačního dispečinku Technické správy komunikací nesouhlasil výbor pro územní rozvoj.

„Pokud se má operační středisko postavit, tak budeme požadovat, aby rozlehlá křižovatka byla pokryta zelení," doplnila Petra Kolínská ze Strany zelených na Praze 6.

Odhadované náklady na stavbu dispečinku jsou ve výši jedné miliardy korun. Oproti tomu se mohou radovat obyvatelé osmého obvodu, zvláště ti, kteří bydlí v blízkosti ďáblické skládky.

Městští zastupitelé totiž minulý týden zamítli změnu územního plánu, která počítala s jejím rozšířením.

Podle primátorova náměstka pro územní rozvoj Tomáše Hudečka (TOP 09) nemá Praha ještě vyřešeno, jak bude nakládat s odpady, a tak není nutné skládku zatím rozšiřovat.

Cyklotrasy mají zelenou

Zelenou dostaly od zastupitelů projekty cyklotras a rozvoj a modernizace železničních tratí na území metropole.

Strašnice ze Záběhlicemi a Zahradním Městem v desátém obvodě má spojit nová cyklotrasa. Místo kolem říčky Botiče je totiž v současné době pro milovníky cyklistiky obtížně překonatelné.

Co se týče v oblasti rozvoji železniční sítě, vyhrál u městských zastupitelů záměr modernizovat trať propojující Hostivař s Malešicemi a Libní. V současnosti totiž po ní jezdí motoráčky a to pouze o víkendech. Jinak je trať využívána převážně pro nákladní dopravu.

Pokud se najdou peníze na výstavbu mimoúrovňového křížení ve směru na Kolín, mohli by Pražané trať z Hostivaře do Libně využívat v rámci městské hromadné dopravy.

Železniční trať do Berouna

Zásadní změnou, které směřuje až ke Středočechům, je plán na výstavbu nového železničního koridoru ve směru na Beroun. V návrhu má být výstavba další koleje na mostě v Braníku, po níž by osobní vlaky jezdily až do Berouna.

Zastupitelé rovněž do mapy metropole zanesli přesnější členění navrhované trasy metra D, která povede ze stanice metra Pankrác až do Písnice. Schválili také možnost výstavby nové budovy Muzea hlavního města Prahy vedle té, která nyní stojí na Florenci.

Současný územní plán platí do roku 2015. Podle Hudečka je ale zastaralý a bude se muset změnit. K tomu mají pomoci pravidelná setkání několika desítek odborníků z řad architektů, sociologů, ekonomů, developerů, umělců či aktivistů, jejichž skupina s názvem Metropolitní ozvučná deska se bude zabývat rozvojem území hlavního města.

„Shodli jsme se s přítomnými na tom, že současný územní plán je třeba z chaotického výkresu parcel, který neřeší vliv na okolí, změnit v moderní metropolitní plán, jenž definuje nutná pravidla a bude sloužit ke skutečnému rozvoji veřejného prostoru," řekl náměstek Tomáš Hudeček.

Odborníci se dále shodli na tom, ze nedílnou součástí takto zamýšleného územního plánu musí být Vltava, neboť je třeba pečovat o napojení města na řeku a vyvarovat se příkladů typu holešovického komplexu Marina.

Tématem diskuze odborníků byla také periferie města, která za posledních dvacet let zaznamenala nejprudší rozvoj.

Členové Metropolitní ozvučné desky se domnívají, že je nutné zabránit rozrůstání města za jeho stávající hranici. Podle odborníků by takovým nástrojem mohl být takzvaný zelený prstenec kolem Prahy.