Výhodou cestovního pojištění je plné krytí nákladů pojistné události do určité, předem stanovené výše. V případě úrazu či onemocnění pak kontaktujete zákaznickou linku vaší pojišťovny, kde dostanete konkrétní rady a informace o dalším postupu. Tato asistenční služba obvykle funguje 24 hodin denně, samozřejmě v češtině.

Hlavně zachovat klid a duchapřítomnost

V rámci Evropské unie je možné také uplatnit své nároky související s vlastnictvím Evropského průkazu zdravotního pojištění (EHIC), obecně známého jako modrá kartička pojištěnce. Po jeho předložení by zdravotnické zařízení, které je součástí tamního systému veřejného zdravotního pojištění, mělo náklady zdravotní péče přímo přeúčtovat vaší zdravotní pojišťovně v ČR.

Je však možné, že navštívíte soukromé zdravotnické zařízení, nebo i zařízení veřejné, které ale k přeúčtování nebude ochotné přistoupit a bude po vás požadovat přímou platbu. Jestliže jste cestovní pojištění neuzavřeli a v zahraničí (v rámci EU) jste čerpali nezbytné zdravotní služby, za něž jste zaplatili, můžete po návratu do České republiky podat žádost o refundaci v rámci systému veřejného zdravotního pojištění.

Kdo si počká, ten se dočká

Je ovšem nutné počítat s tím, že o žádosti bude vedeno správní řízení. V praxi to znamená, že k výplatě náhrady dojde s jistým časovým odstupem (po nabytí právní moci správního rozhodnutí). Náhrada také není vyplácena ve výši dle předložených dokladů, ale vždy musí být vyčíslena podle stanovených pravidel. Klient dostane částku, kterou by za totožné zdravotní služby zaplatila za svého klienta zahraniční zdravotní pojišťovna (náhrada do výše tarifů státu ošetření), nebo kterou by pojišťovna zaplatila za svého klienta, kdyby byl ošetřen v České republice (náhrada do výše českých tarifů).

Doba vyřešení věci se pak bude odvíjet podle rychlosti odpovědi příslušné zahraniční instituce. Je nutné říci, že zejména u států jižní Evropy se zpravidla jedná o několik měsíců. 

V souvislosti s výší náhrady ve srovnání s vynaloženými náklady je rovněž nutné uvést, že v mnoha evropských státech je pacient povinen nést část nákladů lékařského ošetření či hospitalizace – tzv. spoluúčast. Přeúčtování spoluúčasti nepřipadá v úvahu, zdravotnické zařízení bude vždy vyžadovat její zaplacení ze strany klienta.