Evropa brojí proti dieselovým autům. Paříž nedávno vyhlásila nízkoemisní zónu, která zamezuje vjezdu do centra neekologickým autům. Do roku 2025 pak chce vytlačit z území města všechna vozidla se vznětovým motorem.

Krnáčová chce zakročit vůči dieselům 

Podobný plán má i Madrid a Athény. V Londýně zase od začátku dubna platí vozy jezdící na naftu dvakrát více za parkování než auta s benzinem. Cíl je všude stejný: zlepšit ovzduší ve městě. A jak se zdá, podobným směrem se může ubírat i Praha.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) chce zakročit vůči dieselům. „Nejsem spokojena s činností městské policie. Chci, aby strážníci se státními policisty využili měřiče, které jsou k dispozici a začali tvrdě pokutovat řidiče, kteří mají z aut odstraněné filtry na pevné části," řekla primátorka Pražskému deníku. Zároveň by chtěla, aby v centru lidé využívali hlavně hromadnou dopravu a případně elektromobily.

Praha připravuje plán na zlepšení ovzduší v Praze 

Nejde však jen o pouhé představy, že jsou dieselové motory problémem pro pražské ovzduší, to připouští i náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). „Připravujeme proto plán na zlepšení ovzduší v Praze. Nyní je v něm zahrnuto opatření na bázi omezování parkování nebo vjezdu do města pro diesely," uvedl pro Pražský deník.

Na rozdíl od prověřování filtrů, však tato omezení nezačnou platit v blízké době. Podle náměstka je záležitostí odvahy vystoupit před Pražany i mimoměstské a říct jim, že ne každý bude moci jezdit všude, má-li se zlepšit život v metropoli. „Mnoho lidí nemá pocit, že bychom trpěli takovými zácpami jako v jiných světových metropolích, a proto nikdo necítí potřebu s tím něco dělat," dodal náměstek.

Trest za koupi v minulosti 

Zároveň chce takový krok ještě projednat s ostatními pražskými zastupiteli a veřejností, neboť se domnívá, že opatření nemá plnou podporu. Představený nápad vítají lidé zabývající se životním prostředím, jako třeba sdružení Auto*mat nebo Hnutí Duha.

„Praha však potřebuje zejména vymezovat zóny, kam postupně nebude pouštět auta s vysokými zplodinami. Starý diesel sice víří prach stejně jako elektromobil, jenže také prach a další škodliviny přímo produkuje," uvedl programový ředitel hnutí Jiří Koželouh.

Debatu otevřela smogová situace z letošní zimy 

Naopak pochopení pro případné omezení dieselových vozidel nemá magistrátní opozice. „Nejsem pro omezení a kastování. Někdo si našetřil na auto a pořídil si tedy diesel, protože v době, kdy si ho kupoval, byl levnější, a teď za to má být trestán," zlobí se opoziční magistrátní zastupitel Alexander Bellu (ODS).

Spíše by byl pro to, aby se lidé vzdělávali ohledně přístupu k životnímu prostředí. Což však může být obtížné, protože jak uvedl Dolínek, lidé necítí potřebu pro ochranu ovzduší příliš dělat. Debatu o kvalitě životního prostředí v Praze otevřela smogová situace, s níž se Praha potýkala během letošní zimy.