Návrhy řešení vzešly z otevřené architektonické soutěže, které se zúčastnilo šest ateliérů z České republiky i ze zahraničí. Jako vítěze porota ocenila studio D3A.

Výstava se nachází ve spojovacím objektu mezi oběma terminály a je situována do veřejné části letiště, může ji tedy navštívit i široká veřejnost. Vystavené vizualizace ukazují budoucí podobu veřejného prostranství před Terminálem 2, který se po rozšíření a změnách organizace pohybu cestujících stane centrálním místem letiště.

„Na Letišti Praha by v budoucnu měly proběhnout rozsáhlé stavební úpravy, které výrazně změní jeho podobu. Celková přeměna dopravního řešení v okolí terminálů, dostavba Terminálu 2 a realizace nových objektů a přilehlých veřejných prostranství bude znamenat jednu z největších investic do nové infrastruktury za posledních více než deset let,” říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

Nabíjecí stanice i robotické parkování

Součástí nových parkovacích domů, které mají především zvýšit komfort parkování na letišti, bude v přízemí umístěný terminál veřejné a charterové autobusové dopravy. Budovy budou z větší části nahrazovat stávající parkovací kapacity a vzniknou v místech současného parkoviště PB Economy a parkovacího domu PA Smart, které budou zrušeny.

„Nové budovy parkovacích domů naplňují dlouhodobý záměr zastavovacího plánu Letiště Praha. Věřím, že přispějí k modernizaci parkovacích služeb a zároveň zvýší komfort a bezpečnost cestujících,“ doplňuje Řehoř.

Při řešení nových parkovacích domů se pražské letiště zaměřuje také na budoucnost a nové technologie. V parkovacích domech se počítá s dostatečnou kapacitou nabíjecích stanic pro elektromobily, robotické parkování pomocí autonomních mechanizmů a pokročilé IT technologie ke sledování obsazenosti a k zajištění bezpečnosti. Samotné dispoziční řešení parkovacích domů variabilně směřuje k budoucímu rozvoji carsharingu.

Společně s Parkovacím domem A a B vznikne tzv. Skywalk a Plaza. Skywalk je nový objekt propojující v ose Aviatické ulice stávající i nově plánované objekty. Třípodlažní stavba bude sloužit jako komunikační tepna mezi terminály a dalšími budovami. V jejím návrhu se však také počítá s možným vznikem obchodů, restaurací a jiných pronajímatelných prostor.

Nové plochy i zeleň

Plaza je naproti tomu koncipována jako předprostor Terminálu 2 a Aviatické ulice. Vzniknou zde nové veřejné plochy, které by měly obsahovat také velké množství zeleně. Zároveň by se toto veřejné prostranství mělo stát vzorem pro další venkovní prostory letiště.

V následujících měsících bude tým složený ze zástupců Letiště Praha a oceněných ateliérů pracovat na dokončení a rozvinutí studie na základě připomínek a dodatečných požadavků. Následovat bude projektová příprava na parkovací dům B, dotčená část plazy se bude projektovat v letech 2019 až 2021. S výstavbou prvního parkovacího domu by mohlo Letiště Praha začít mezi roky 2021 až 2023.