Zrušení stanoviska pražských památkářů znamená, že by se muselo znovu konat stavební řízení. Pokud bude investor dál o stavbu usilovat, musí být projekt znovu posuzován i magistrátními památkáři, kteří musejí vydat nové stanovisko. Povolení památkářů je při plánování stavby v památkové rezervaci nutným podkladem.
Mluvčí doplnila, že ministerstvo má přibližně tři týdny na vyjádření se k žalobě. Zabývá se také rozkladem, který proti rozhodnutí památkové inspekce z podnětu investora ministr zahájil.
Rozkladové řízení
Památková inspekce loni v listopadu zrušila závazná stanoviska pražských památkářů z let 2012 a 2014. Investor podal 4. prosince rozklad a žádal s odvoláním na to, že rozhodnutí nenabylo právní moci a účinku, aby ministr rozhodnutí památkové inspekce zrušil.
Ministr na jeho podnět zahájil rozkladové řízení, přestože v rozhodnutí inspekce stojí, že proti němu nelze podat rozklad a nelze ho přezkoumávat v přezkumném řízení.
Výsledek rozkladového řízení zatím podle mluvčí není známý. Podle informací rozkladová komise ale potvrdila rozhodnutí inspekce; ministr se ale názorem komise může, ale nemusí řídit.
Projekt, kterému lidé kvůli údajně navrhované barvě fasády přezdívají maršmeloun, vyvolává v Praze silné emoce. Autor návrhu odmítá výtky odpůrců, prý nikdy nepočítal s fasádou v růžové barvě, která dala projektu přezdívku po růžovobílé cukrovince.
Nevhodnost stavby
V centru města se v minulosti na protest proti stavbě sešly stovky lidí. Sdružením a obyvatelům blízkých domů vadí, že některá povolení byla před mnoha lety vydána pro dům, který měl vypadat jinak.
Kritizují i nevhodnost stavby pro historické centrum Prahy a bezprostřední sousedství Anežského kláštera. Proti stavbě protestuje i Národní galerie, která má v Anežském klášteře expozici středověkého umění a revitalizuje nyní celou jeho zahradu.
Dům navrhl architekt Zdeněk Fránek, projekt se několikrát měnil. Původní podobu projektu z roku 2008, která počítala s prosklenou fasádou, odmítlo na základě názoru Národního památkového ústavu (NPÚ) ministerstvo kultury a zrušilo v roce 2010 povolení pražských památkářů.
Nový projekt s okny do tvaru obličejů ale NPÚ i magistrátní památkáři schválili.
Čtěte také: Architekt Petr Lešek: Vinu za rozhořčení lidí nad stavbami nese i město a stát