Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Polský hybrid je na námluvách v Praze

PRAHA - Autobus vyrábějící energii při brzdění chce vozit cestující v MHD.

2.11.2007
SDÍLEJ:

Hybridní autobus dorazil do Prahy, zatím jen na otočku.Foto: Eva Kořínková

Po metropoli by v budoucnu mohli jezdit autobusy na hybridní pohon. Vedení města, které se ve svém programovém prohlášení zavázalo snižovat emise v ovzduší, totiž hledá společně s dopravním podnikem cestu, jak by autobusy v MHD mohly být ekologičtější. „Líbí se nám představa autobusů na hybridní pohon. Vozidlo si samo vyrábí energii při brzdění či jízdě z kopce a dokáže tak snížit svou spotřebu až o třicet procent,“ sdělil radní Petr Štěpánek.

Polský ekologickýautobus před pražským Rudolfinem.

O čtyři miliony dražší

Do Prahyv pátek 2. říjnadorazil na námluvy jeden z takových autobusů od polského výrobce Solaris. „Máme ho půjčený a chceme důkladně prozkoumat hybridní technologii, zda je výhodná pro zdejší MHD. Pokud bychom se pro ni v budoucnu rozhodli, tak to však ještě neznamená, že koupíme zrovna polské autobusy,“ sdělil Ondřej Pečený z Dopravního podniku (DP). Zatímco kloubový autobus, který jezdí v současnosti po metropoli, stojí přibližně osm milionů korun, stejně dlouhý vůz s hybridním pohonem bude o polovinu dražší. „Při životnosti patnáct let se však díky úspornosti provozu vrátí vyšší náklady už za deset let. Náš hybrid spotřebuje na sto kilometrů přibližně 42 litrů nafty na sto kilometrů, zatímco autobusy v pražské MHD přes 50,“ sdělil majitel Solarisu Krzystof Olszowski.

Filtry na výfuky

Kloubový hybrid od polského výrobce testuje Lipsko a Drážďany a v blízké budoucnosti se představí dopravním podnikům v dalších německých a švýcarských městech. Podle radního Petra Štěpánka město uvažuje také o autobusech na čistě plynový pohon nebo o vozech se speciálními filtry na výfucích. „Vše má svá pro i proti, až čas ukáže, ke které variantě se přikloníme. Může to být také jejich kombinace,“ uzavřel Štěpánek.

Jak funguje hybridní autobus

Spojuje práci spalovacího a elektrického motoru. Díky pokročilému řízení pracuje motor po celou dobu v optimální oblasti svých charakteristik, nadbytek jeho výkonu pak dobíjí baterie v době jízdy. Technologie rovněž dovoluje získávat energii vznikající při brzdění vozidla a shromažďovat ji ve speciálních bateriích. Následně ji pak využívá k akceleraci autobusu. Hybridní autobus ve srovnání s tím klasickým, který má spalovací motor umožňuje ušetřit až 43 % paliva, 39 % emisí oxidu dusíku a 97 % emisí pevných částic.

2.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Deskové hry si můžete v Tyršově domě zahrát až do neděle.
15

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

Finančník Petr Kellner.
25

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení