Po letech, kdy se řešilo, co s nádražími bude dál, se nyní snad konečně rýsují větší investice do jejich oprav. Převod drážních budov od Českých drah (ČD) do majetku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) se bude týkat i desítek staveb na území hlavního města.

MASARYKOVO NÁDRAŽÍ ZŮSTANE DRAHÁM

Asi největší „ostudou" Českých drah v Praze je Masarykovo nádraží, které patří mezi nejzanedbanější nejen v hlavním městě, ale v celé republice. Je však zároveň jediným pražským nádražím, kterého se převod nedotkne. Důvodem je fakt, že České dráhy mají v plánu společný projekt s investiční skupinou Penta, která přislíbila, že do opravy nádraží vloží celkem 135 milionů korun. Po přestavbě, která by měla začít v létě, zmizí z prostor kasino nebo stávající bufety a nahradí je nové obchody a restaurace. „Po opravě jedinečné dřevěné dvorany budou vybudovány například nové pokladny a toalety," přiblížil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Převod do majetku SŽDC se kromě Masarykova nádraží nebude týkat také budov, které se v současnosti již k drážním účelům nevyužívají. „To je případ například bývalého nádraží Bubeneč. Tato budova je zbytná, železniční dopravě neslouží a ČD připravují její prodej neželezničnímu zájemci," přiblížil Šťáhlavský. Další nevyužívaná budova je také například u stanice Hostivař, kterou SŽDC v rámci rekonstrukce trati z Hostivaře na hlavní nádraží přesunula o několik set metrů dál.

EVROPSKÉ PENÍZE

Nadcházející velké rekonstrukce pražských nádraží již bude mít na starosti SŽDC. Pomůžou jí v tom i evropské peníze, na které nyní dráhy nedosáhnou. Seznam nádraží, která budou opravena prioritně, zatím SŽDC prozradit nechce. Podle mluvčího Marka Illiaše však bude z velké části vycházet z toho, v jaké fázi je rozpracovanost projektů oprav, které již připravují ČD. V letošním roce začátek žádné velké rekonstrukce v Praze neplánují a investice se omezí na opravy, pro které není nutné získat stavební povolení.

Jak uvedl Šťáhlavský z ČD, v Praze jsou v hledáčku drah dvě velká nádraží. „Rekonstrukci si vyžádají s ohledem ke stavu objektů a frekvenci cestujících především nádraží Smíchov a Vysočany," uvedl s tím, že se bude jednat o finančně náročnější projekty. „Na Smíchově jsme již s opravami začali. Opravena byla střecha budovy a první nástupiště. Další opravy objektu však již budou v působnosti kolegů ze SŽDC," doplnil mluvčí.

REKONSTRUKCE SE DOČKAJÍ I VE VYSOČANECH

Vysočanské nádraží patří dlouhodobě k nejhorším v Praze. Místní si stěžují nejen na stav zašlé nádražní budovy, ale také na přístup k ní. Aby se člověk k vlakům dostal, musí totiž projít zanedbaným podchodem, který zejména ve večerních a nočních hodinách nepůsobí příliš bezpečným dojmem. „Ve Vysočanech se dlouhodobě sleduje záměr komplexní modernizace nádraží včetně nového řešení kolejiště, proto tam v uplynulých letech probíhala jen nutná údržba a nikoliv větší investice," vysvětlil Šťáhlavský.

I když v posledních letech prošla rekonstrukcí například nádraží v Dejvicích, Libni, Vršovicích či Veleslavíně, zejména na okrajovějších částech Prahy stále existují objekty, které jsou v neutěšeném stavu. To se týká například výpravních budov v Řeporyjích či Běchovicích.

Čtěte také: Praha 3 vítá, že by mělo na nákladovém nádraží vzniknout víc bytů