Pokud nedostane souhlas od druhé strany, nedostane se prakticky k ničemu. Případ totiž vyšetřuje pouze dle zákona o policii, přitom veškeré pravomoce by policie měla, kdyby se případ vyšetřoval podle trestního zákona. Do věci se proto opět vložila pražská opoziční zastupitelka Jana Ryšlinková (EDS), která v prosinci loňského roku podala v kauze Opencard trestní oznámení.

Riziko prodlení

„Dnes jsem odeslala dopis nejvyšší státní zástupkyni Renátě Vesecké. V něm ji žádám, aby se do celé věci vložila a nařídila jiný způsob vyšetřování, který by neomezoval pravomoci kriminalistů. Ti nyní nemohou získat dokumenty bez souhlasu vyšetřovaného. Nastává riziko prodlení a v důsledku toho znehodnocení elektronických a písemných důkazů a následného zametení pod koberec,“ řekla v úterý Ryšlinková. Ta je i nadále přesvědčena, že se na projektu některé osoby nezákonným způsobem obohatily, a tvrdí, že je to jasný případ tunelu.

Zastupitelka Jana Ryšlinková se snaží některé nejasnosti rozluštit sama. „Umíme doložit, že v roce 2006 se vyskytuje jedna skupina lidí, která zpracovává podmínky projektu Opencard pod hlavičkou magistrátu, ačkoliv ti lidé nejsou zaměstnanci magistrátu. Ty podmínky nastaví tak, aby nakonec jako majitelé společností právě oni vyhráli zakázky. Vedení města muselo o tomto postupu vědět,“ tvrdí Ryšlinková.

Ta měla konkrétně na mysli společnosti Haguess a Allshare a Jaroslava Turka s Petrem Stránským. Turek je většinovým akcionářem společnosti Haguess a zároveň je také členem dozorčí rady společnosti Allshare. „Personální propojení obou společností je více než zřejmé, obě dokonce sídlí na stejné adrese, měla by se rozkrýt majetková struktura obou firem. Mám velké obavy, že zde může docházet k různým přesunům financí, tak aby se vše podařilo skrýt,“ pokračovala zastupitelka.

Stránský nezávislým konzultantem již od začátku

Ta například objevila, že rada města v roce 2006 schvalovala dokument o využití čipové karty, který měl zpracovat odbor informatiky. V elektronické podobě lze snadno zjistit, kdo byl autorem textu, a v tomto případě to byl právě Jaroslav Turek ze společnosti Haguess. Ryšlinková také uvedla, že Petr Stránský, působil jako nezávislý konzultant Opencard od samého počátku, tedy od roku 2006. „Všechny smlouvy byly uzavírány s Haguess a s Allshare díky jemu,“ dodala.

V současné době pak město pracuje na tom, aby měla karta co nejdříve více funkcí a v neděli primátor Pavel Bém (ODS) slíbil, že zbývá jen několik hodin do podpisu dodatku smlouvy se společností Haguess, která zajistí, že dalších 250 tisíc karet bude vydáno, aniž by za to Praha zaplatila nějaké peníze a cena karty tak klesne o tisíc korun. Jenže dodatek nebyl ještě v úterý odpoledne stále podepsán. „Jsme hodiny od podpisu, a mohu se stoprocentní jistotou říct, že smlouva bude podepsána,“ tvrdil včera znovu Bém.

Zároveň slíbil, že už příští měsíc budou nabíhat na kartu nové funkce. „Budou to aplikace zoologická a botanická zahrada, platby v městské knihovně a bonusové kupony. Což bude velmi výhodné, protože karta bude sloužit na nejrůznější slevy ve vybraných prodejnách,“ řekl primátor.

ROZHOVOR

Primátor Pavel Bém: Pražany jsme neokradli o nic

Kolik Pražany bude stát, že se projekt Opencard nepovedl hned napoprvé?
V okamžiku, kdy jsme si zadali audit, abychom rozuměli tomu, zda je produkt Opencard ekonomicky udržitelný a perspektivní, jsme přestali platit náklady za vydávání licencí na jednotlivé karty dodavatelské firmy.

A už jste se s firmou Haguess dohodli na změně podmínek?
Jsme hodiny od podpisu smlouvy a mohu se stoprocentní jistotou říct, že smlouva bude podepsána. Vy se ale ptáte, kolik karta Pražana stála a kolik peněz jsme vyhodili z okna. A já říkám, že zastavením plateb v roce 2008 až do nastavení smluvních parametrů do kategorie srovnatelné s ostatními kartami, jsme ty nešťastné Pražany ať už z neznalosti, hlouposti nebo šlendriánu neokradli vůbec o nic. My jsme ty peníze prostě nevyplatili.

Lépe řečeno, zaplatili jste do současnosti 730 milionů korun za kartu, která má čtyři funkce, takže…
Kartu můžeme přirovnat ke stavbě 34 patrového domu. Nyní máme postavené základy a první čtyři patra, to je pravda.

Kdy tedy Pražané za 730 milionů budou mít aspoň dvacet pater?
Obsahem nové smlouvy je ujednání, které definuje rozsah uživatelského kmene počtu vydaných karet na 650 tisíc kusů a celkové náklady stanovuje na 830 milionů korun. Město tedy doplatí 100 milionů korun. Jedna karta tak v přepočtu nákladů na vydání jedné karty vyjde na 1350, 1370 korun.

Kolik bude těch pater, jak vy nepěkně říkáte funkcionalit?
Dnes Opencard funguje jako elektronická tramvajenka, přehled trestných řidičských bodů, parkovačenka. Příští měsíc naběhnou aplikace zoologická a botanická zahrada, platby v Městské knihovně a bonusové kupony. Což bude velmi výhodné, protože karta bude sloužit na nejrůznější slevy třeba v prodejnách Adidas.

Dohody s těmito obchodními firmami už jste podepsali?
V těchto dnech je uzavíráme a do poloviny dubna bude mít Opencard deset pater. Samozřejmě stavět 34 patrový činžák není úplně triviální záležitost a není možné to učinit za měsíc. Nicméně máte pravdu, když říkáte, že smlouva s firmou Haguess nebyla pro město výhodná a máte pravdu, když říkáte, že za to nese odpovědnost hlava magistrátu, tedy primátor. Tento díl spoluodpovědnosti na sebe beru.

Neměl byste se tedy poroučet a z politiky odejít?
Tato otázka by byla na místě, pokud by došlo k finanční škodě na účtech hlavního města, pak by nebylo o čem mluvit. Kdyby platily výroky Cyrila Svobody o fenomenálním tunelu, co jiného by měl soudně uvažující politik učinit, než se poroučet? To se ale nestalo. Není tedy důvod se stáhnout.

KATEŘINA PERKNEROVÁ