Vedení Prahy, organizátor pražské MHD Ropid a dopravní podnik se chtějí zaměřit na zlepšení průjezdnosti metropole pro veřejnou dopravu. Jedním z klíčových nástrojů, které mají v tomto směru pomoci, jsou vyhrazené pruhy pro autobusy. V příštím roce by měly být výrazně rozšířeny.

Pruh pro autobusy funguje na Strakonické 

„Máme vytipovaná místa, která chceme řešit prioritně a která jsou z hlediska autobusové dopravy kritická," uvedl pro Pražský deník mluvčí organizace Ropid Filip Drápal. K nejdůležitějším patří podle něj trasa vedoucí od metra Želivského přes Vršovice na Bohdalec. Na zastávce Bohdalecká staví pět denních spojů a lepší průjezdnost pro autobusy je tak pro Ropid klíčová.

Pruh pro autobusy začal ve druhé polovině září fungovat na Strakonické ve směru do centra v úseku od Lahoviček po Velkou Chuchli. Příští rok by se měl dále rozšiřovat. K rozšíření dojde i na frekventované Jižní spojce, kde jsou zatím pruhy jen na kratších úsecích.

Pruhy by měly být i na Evropské 

„Zatím jsou jenom v místech, kde je to nejvíce potřeba, například u křižovatek. V plánu je, aby byly kontinuální," uvedl Drápal s tím, že to pomůže hlavně lince 125, která propojuje Jižní Město a Smíchov.

Pruhy by měly přibýt i na Evropské, kde už rovněž jsou, a na ulici Jugoslávských partyzánů. „To jsou jen nejdůležitější a nejvíce prioritní místa, v plánu je ještě celá řada dalších návrhů," doplnil Drápal.

Projekty chce město platit z peněz EU

Opatření vycházejí z projektu, který ve spolupráci s Ropidem a dopravním podnikem řeší Ústav dopravních systémů při ČVUT. Kromě vyhrazených pruhů by podle odborníků měly být zaváděny i další zvýhodnění pro veřejnou hromadnou dopravu, například úpravy řadících pruhů a výjezdů ze zastávek nebo vyšší priorita pro vozy hromadné dopravy na světelných křižovatkách.

Projekty chce město částečně zaplatit z evropských peněz, o které bude teprve žádat. „Do Prahy by měly připutovat v průběhu příštího roku. Do té doby bude nutné návrhy projednat a schválit. Schvalovací proces někdy bývá tou největší brzdou, takže bude záviset na tom, jak se k tomu postaví policie a další instituce a jaká bude vůle k tomu na některých místech omezit individuální automobilovou dopravu," zakončil Drápal.

Podpora dopravy je v zájmu města 

Je tedy otázkou, jak velký odpor plánovaná opatření přinesou. I když jsou v souladu se současnou dopravní politikou Prahy, která se zaměřuje na podporu hromadné dopravy, řidiče zúžení frekventovaných ulic pravděpodobně příliš nepotěší.

K plánům magistrátu jsou opatrní i odborníci. Podle dopravního experta Petra Moose je podpora veřejné dopravy v zájmu města, konkrétní kroky by však měly vycházet z podrobných analýz. „V pražské aglomeraci musíme počítat s tím, že vyhrazením části silnic pro autobusy snížíme kapacitu pro další dopravu. Je nutné předem nasimulovat, co to přinese a jestli tím nevzniknou výrazné zácpy, ve kterých budou vozidla čekat na průjezd, čímž budou více znečišťovat ovzduší," zmínil Moose.

Kolik lidí cestuje MHD. Infografika.

Čtěte také: Praha chce na 10 vybraných trasách přednostně zrychlit provoz MHD