Nový pražský primátor Zdeněk Hřib před svým zvolením konstatoval, že před Prahou jsou stejné výzvy jako v případě drtivé většiny metropolí. „Budu se snažit pracovat tak, abych se nedočkal dne, kdy se mé děti třeba za 20 let odstěhují do Vídně, protože v Praze si nebudou moct dovolit žít,“ řekl Hřib v projevu před hlasováním.

Českou metropoli také označil za „motor ekonomiky a pramen české svobody a demokracie“. Posláním hlavního města je proto podle primátora „odolávat extremistickým tendencím v české společnosti“. Dosavadní primátorka Adriana Krnáčová (ANO) byla během „předávání štafety“ svému nástupci viditelně v dobré náladě a zároveň chvílemi dojatá.

„Přeji vám hodně sil. Nebude to jednoduchá mise, protože problémů je hodně,“ podotkla Krnáčová a následně dodala: „Smyslem života není úspěch ani sláva či pomíjivá mediální popularita. Smysl se vyjevuje v určitých okamžicích jako velký dar.“

Ustavující zasedání pražského zastupitelstva jasně vyjevilo nově vyhloubené příkopy mezi koalicí a opozicí. Symbolizovat je může jako klíčové „štěpící“ téma odlišný postoj k automobilismu. Na jedné straně začínající „pražská vláda“ Pirátů, hnutí Praha sobě a uskupení Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN, KDU-ČSL) zdůrazňuje podporu veřejné i bezmotorové dopravě. Opoziční zastupitelé ODS a ANO naproti tomu vyčítají koalici údajnou snahu vytlačovat z města automobily.

Cyklistika vs. automobil

Volební lídr hnutí ANO Petr Stuchlík donesl na první povolební schůzi městského sněmu ceduli, znázorňující každodenní průjezd aut a cyklistů po nábřeží Kapitána Jaroše. Drtivá převaha automobilů vyjadřuje podle Stuchlíka fakt, že Pražané autem jezdit chtějí a že to nelze ignorovat.

Zastupitel Tomáš Portlík (ODS) zase poukázal na to, že programové prohlášení ustavené koalice zmiňuje na 32 stranách slovo automobil čtyřikrát a vždy v negativním kontextu. „Naproti tomu cyklistika nebo slova se stejným základem jsou v dokumentu na čtrnácti místech. A výhradně v pozitivním nebo neutrálním smyslu,“ všiml si Portlík.

Opozice vytýká koaličnímu programu „celkově mnoho nejasností a málo pevných termínů plnění“. Bývalá náměstkyně primátorky pro rozpočet a finance Eva Kislingerová (ANO) označila koaliční cíle za „povolební marketing“, který slibuje už z velké části dokončené věci, jako je regulace hazardu, nebo naopak věci nereálné. „Pokud odstraníte bezdomovectví, budete v tom první na světě,“ podotkla ironicky Kislingerová.

Šéf klubu zastupitelů ANO Patrik Nacher považuje za protimluv deklarovanou snahu zrychlit bytovou výstavbu v metropoli a zároveň rozšířit vliv široké veřejnosti na územní rozvoj a přípravu staveb. „Program také zpochybňuje, a proto potenciálně oddaluje klíčové dopravní stavby. Nehlásí se jednoznačně k dnes favorizovaným trasováním vnitřního i vnějšího okruhu. Podobné je to i např. se zahloubením Radlické radiály,“ uvedl Nacher.

Koalice pro návrh ODS

Podle čerstvě zvoleného primátora Zdeňka Hřiba ale jeho koalice preferuje v obou případech nejvíc propracované trasy. „Chceme se jen před začátkem prací ubezpečit, že nebudou hrozit třeba problémy s propady půdy, k jakým došlo při budování Blanky. Ohledy na obyvatele okolí okruhů zase znamenají mj. potřebu protihlukových bariér kolem silnice 511,“ vysvětlil Hřib.

Koaličními hlasy ve čtvrtek zvolený tým 11 radních v čele s primátorem a čtveřicí náměstků opozice ocejchovala jako „osobnosti s pozoruhodným množstvím univerzitních titulů, ale s výjimkou Hany Marvanové se slabými politickými zkušenostmi“. Petr Stuchlík vyjádřil pochybnost nad tím, že městský majetek v hodnotě 300 miliard korun bude mít na starost dosavadní zastupitel z Prahy 6, teprve třicetiletý Jan Chabr. Hřibova koalice hlasovala i pro jeden návrh ODS. Město by podle něj mělo mít zmocněnce, který by ho zastupoval v jednáních o projektech, které Prahu „přesahují“. Například při plánování vnějšího okruhu.