Praha 1 se chystá na restart cestovního ruchu. Podle starosty městské části Petra Hejmy však zatím hotelům scházejí hosté, nevrací se tam klientela vyšší kategorie.

„To jsou kultivovaní lidé, kteří u nás zajdou do divadla, na výstavu, nakoupí české zboží, utratí peníze v restauraci a tiše odjedou. Nehulákají v ulicích a nezvracejí na chodníky,“ poznamenal starosta.

Alkohol z Rybné

Lidé žijící v centru metropole sdílejí obavy z návratu takzvaných alko-turistů, na které bylo v nesčetně stížností. K řešení problémů s opilými a hlučnými návštěvníky má přispět vyhláška zakazující prodej alkoholu ve večerkách po dvaadvacáté hodině, k jejímuž přijetí vyzvala Praha 1.

„Snažíme se prokázat, že Rybná ulice je po desáté večerní zásobárnou alkoholu, chceme přesvědčit hlavní město a vytvořit jednotnou vyhlášku,“ řekl Hejma. Aby zákaz nebyl diskriminační, musel by totiž platit v celé Praze. Místní lidé však paradoxně tento cíl nepodporují.

A zřejmě ani magistrát. „Ve večerkách vidím větší problém, než jsou opilí hosté uvnitř restaurací. Plošný zákaz bych ale prosadit nechtěla, cesta spočívá v omezení prodeje tvrdého alkoholu jen ve vybraných lokalitách,“ uvedla radní pro kulturu a cestovní ruch Hana Třeštíková (Praha sobě).

Netradiční zážitky

Díky pandemii se podle Hejmy z centra vytratil problém se sprejery, radnice jedničky si také došlápla na firmu Prague Riverside Parties, která lákala zahraniční turisty na netradiční zážitky spojené s popíjením, kreslením po zdech a dehonestací některých památníků a soch.

Při svých procházkách Prahou tahali vozík s barevnými spreji a alkoholem, začínalo se v Karlově ulici, účastníci se pak mohli vyřádit na Lennonově zdi a dalších stavbách.

Zahraniční cestovky tuto službu nabízely mezi ostatními in-commingovými pro-dukty. Například na portálu Trip advisor se tato zábava stále nabízí za cenu od sedmi set korun výš.

Živnostníci se drží

Navzdory tomu, že ulice jsou stále prázdnější než před pandemií, se počet podnikatelů se sídlem na Praze 1 nesnížil. „Není to tak, že by u nás lidé skládali své živnosti, naopak,“ potvrdil mluvčí městské části Petr Bidlo, podle kterého na jedničce sídlí přibližně dvanáct a půl tisíce provozoven.

Takzvaná tržní selekce, která obvykle krize doprovází, probíhá podle Hejmy mezi restauracemi. Přežívají podniky, které nabízejí služby tuzemským hostům za přijatelné ceny. „Ty, které byly čistě jen pro turisty, kolabují,“ připomněl Hejma.