„Jednu vodu z kohoutku.“

Dívá se na vás číšník po této objednávce s despektem, nebo se vyloženě diví, co po něm chcete? Tak to nemusí. Voda z vodovodu se totiž v pražských restauracích pomalu stává samozřejmostí.

Zatím dvě stovky vlaštovek

Na internetových stránkách www.vodovoda.czdokonce vznikl žebříček restaurací, kde zájemci jako ve škole známkují ochotu personálu „kohoutkovou“ vodu donést.

Zatím je na webu registrováno zhruba dvě stě podniků. Většina z nich je z Prahy.

Ušlý zisk

Některým restauracím se ale voda z vodovodu zdarma podávat stále nechce. „Klientům, kteří žádají vodu zdarma, nevyhovíme. Důvodem je ušlý zisk,“ říká Jan Chaloupka z restaurace Déjà vu. Stejně mluví také vrchní číšník Jan Vosáhlo z The Living Restaurants, spadající do sítě Ambiente. „Balená voda, kterou nabízíme, je kvalitní. Dalším důvodem, proč tento požadavek neakceptujeme, jsou náklady spojené s mytím skla,“ tvrdí.

Naopak v pražských restauracích Oliva, Austria, nebo Amigo, dostanete bez problémů vodu zdarma. Buď na žádost, nebo je přímo na stole.

Voda jako kulinářský zážitek

A jak se na věc dívá generální sekretář Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek? „V této záležitosti by mělo být vyhověno každému z hostů. Na druhou stranu má být ale personál natolik fundovaný, aby informoval klienta, že ke kvalitní gastronomii patří i voda na určité úrovni. Kulinářský zážitek vám voda z vodovodu neposkytne,“ domnívá se.

Někteří hosté si ale myslí opak. „Když nabídka konkrétního podniku neodpovídá mým požadavkům, nebo je předražená, vodu z kohoutku si objednám,“ sdělila Martina Valentová. Stejně mluví i Zuzana Říhová. „Považuji za naprostou samozřejmost dostat zdarma vodu ke kávě. K jídlu jsem ale ochotná si koupit balenou.“

Karafy za odměnu

Kohoutkovou vodu propaguje také firma Veolia Voda. Ta chce každé restauraci, která se zapojí do jejího projektu, ročně darovat v průměru dvacet karaf za to, že bude hostům vodu z kohoutku nabízet. První karafy se v pražských restauracích objevily na přelomu srpna a září.

„Chceme vrátit vodu z kohoutku do restaurací, kaváren i barů a docílit její podávání nejen k jídlu, ale také ke kávě, tak jak bylo kdysi zvykem,“ uzavřela mluvčí společnosti Veolia Voda Marcela Dvořáková.

LUCIE VALENTOVÁ