Vporovnání střiceti velkými městy vEvropě patří Praha spolu sTurínem a Barcelonou mezi tři prachem nejzamořenější města. Vpřípadě rakovinotvorných exhalací, takzvaných polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU) je situace včeské metropoli dokonce čtyřikrát horší než vNew Yorku nebo vLondýně.
„Praha se stává vposlední době jednou zoblastí snejvyšším stupněm znečištění ovzduší vČR, což způsobuje extenzivní nárůst dopravy,“ říká Radim Šrám, vedoucí oddělení genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny Akademie vědČR.
Časovaná bomba
„Můžeme hovořit očasované bombě, kdy neřešení současných problémů bude znamenat vpříštím období významné ekonomické náklady na nemocnost a hospodářské ztráty zní plynoucí,“ dodáváŠrám.
Vliv dopravy podle Světové zdravotnické organizace je významný ive vzdálenosti 50až 500 metrů od silnice. Škodlivé dopady na zdraví prokázaly ivýsledky vědeckých testů vPraze. Řidiči místní městské hromadné dopravy odhalily zvýšené poškození DNA. Podle Šráma výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečištěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů.
Na plyn zatím ne
Zatímco radnice velkých měst vEU se již pustily do boje snepříjemnými a škodlivými zplodinami vovzduší, Praha toho zatím pro zlepšení zdraví svých obyvatel příliš neudělala.
VPraze, na rozdíl od jiných českých měst, zatím stále ještě nejezdí ani autobusy spohonem čistší zemní plyn. Jejich provoz je nejen ekologičtější, ale navíc asi opadesát procent levnější než udieselových motorů. Jeden kilogram stlačeného zemního plynu stojí nyní zhruba 15korun, nafta stojí přes 31korun. Přitom dopravní podnik hlavního města Prahy (DP), který je největším dopravcem ve městě, má dnes více než 1300autobusů.
Možná v budoucnu
Vbudoucnu však možná některé autobusy vjeho vozovém parku budou jezdit na plyn. Vsoučasnosti totiž probíhá výběrové řízení na nového dodavatelé autobusů a jednou zpodmínek je, aby nabídky soutěžících počítaly surčitým počtem ekologických vozů. Dopravce při posuzování nabídek rozhodne, zda do nákupu ekologických autobusů vůbec půjde. Možná totiž pro něj nebudou ekonomické. „Jsou opřibližně deset procent dražší. Navíc desítky milionů korun by stály čerpací stanice a nutné opravy garáží,“ sdělil Tomáš Jílek zDopravního podniku.
VPraze jezdí zatím pouze čtyři vozy na CNG pro svoz komunálního odpadu. Další dvě CNG vozidla určená pro údržbu a čištění komunikací Praha zřejmě nasadí vbřeznu.
Ekologické autobusy
Celkem je vČesku registrováno přes 20000 autobusů, ztoho po městech jich jezdí zhruba čtvrtina. Rychlejší zavádění ekologických autobusů na zemní plyn podporuje nejen stát, ale iplynárenské společnosti. „Do podpory ekologické autobusové dopravy se vrámci dotací investovalo plynárenství již téměř 20milionů korun, které byly uvolněny pro 98autobusů, “ uvedl generální sekretář České plynárenské unie JosefKastl.
Vozidla spohonem na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla sklasickým pohonem. Produkce pevných částic a oxidů síry je prakticky nulová. Spalováním zemního plynu také nevznikají karcinogenní látky, jako polyaromatické uhlovodíky, aldehydy či aromáty. Výrazně nižší jsou emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého. Také vliv na skleníkový efekt mají vozidla spohonem CNG menší vporovnání sbenzínem či naftou.
Řešení je na magistrátu i na Pražanech
Ministerstvo životního prostředí tvrdí, že sovzduším vPraze toho příliš nenadělá. Klíč křešení problému má magistrát. „Ten má vrukou řadu nástrojů– parkovné, do toho už se pustili sparkovacími zónami, mýtné za vjezd do centra, otom stále zatím teprve hovoří, obměna vozového parku autobusové části dopravního podniku,“ říká Jakub Kašpar zministerstva životního prostředí. „Samozřejmě vtom nejvíc můžou udělat sami Pražané– nejezdit auty,“ uzavřel Kašpar.