Výstaviště Praha, jež Holešovickou tržnici provozuje, ji připravilo ve spolupráci se start-upem Leepa.net. Ten razí nové trendy v oblasti využití starého oblečení. V podobě originálních kousků oblečení i doplňků, jaké zaručeně nikdo jiný mít nebude, protože nejsou ke koupi v prodejně na Václaváku nebo v Pařížské ani na čínském e-shopu, se tak uplatnila cirkulární ekonomika v praxi. Na vlastní oči či přímo na vlastní kůži – a bez řečnění politiků. Ti tohle téma rádi otevírají, když cítí, že by jim mohlo prospět pohovořit směrem k ekologii, aniž by sami tušili, kolik parády může být kolem nového využití věcí, které vlastně byly odpadem.

Food & Vintage Market nabídl možnost zažít atmosféru a kulturu second hand komunity nejenom s nákupem unikátních kousků oblečení a doplňků a ochutnávku nabídky občerstvení ze stánků Food Truck Pointu. Akci doplnily i představení soch lokálních umělců připravené Chemistry Gallery (ta sídlí rovněž v Holešovické tržnici, a to v Hale 40) či vystoupení DJs; nechyběli ani tatéři ze studia Tattoo Tsunami.

Návštěvnice i návštěvníky, kteří přišli buď cíleně, nebo se prostě náhodně zastavili, jelikož samotná hala 22 představuje hojně navštěvovaný permanentní farmářský trh, čekalo poznání, že oblečení z druhé ruky – neboli second hand – zdaleka nemusí zavánět nabídkou běžných „sekáčů“.

Deník se setkal i s ženou nezastírající překvapení, že existuje i výběrové secondhandové a upcycled oblečení. A že se na to specializují lokální značky jako Kuzmarkt, Filtr Coffee & Clothes, Pofel či Kira Studio, případně nezávislí kreativci věnující se upcyclingu: třeba Revive, Re-Generation nebo Flava Supplier.

Lahůdky ze secondhandů na Leepě

David Petrbok ze start-upu Leepa Deníku řekl, že takovéto akce s prodejem nenových kousků se opakují častěji. „Tohle je třetí edice – a chystáme další,“ poznamenal s tím, že Leepa se v rámci rozvoje udržitelného nakládání s již vyrobenými věcmi snaží měnit second hand trh.

Soustředit pozornost tímto směrem není náhoda. „Módní průmysl představuje druhou největší zátěž pro životní prostředí,“ vysvětlil Petrbok, že nákup nabízených kousků dokáže nejenom potěšit, ale skutečně i prospět planetě. Deníku Petrbok řekl, že Leepa se snaží změnit second hand trh. Mimo jiné tím, že na sém webu agreguje nabídku tří desítek spolupracujících e-shopů a dodavatelů upcycled zboží, čímž vytváří nákupní galerii v podobě virtuálního tržiště. „Navíc se sami stavíme do role velkého sekáče,“ konstatoval.

Funguje to jednoduše: zájemce pošle krabici s věcmi, které mu už dosloužily. „My je vypereme, nažehlíme – a nabídneme k prodeji. V případě úspěchu pošleme 50 procent zákazníkovi,“ vysvětlil Petrbok jednoduchý princip. S tím, že existuje systém snižování cen, aby se kupce podařilo najít pro co největší počet kousků.

U těch, které se neprodají, pak Leepa se zákazníkem komunikuje: chce si je vzít zpátky, anebo poslat na charitu? Michail Gladyšev za Leepa.net připomněl, že k mání jsou takto rozmanité kousky: raritní, z kvalitních materiálů nebo mají zajímavý střih. „Bez ohledu na to, od kterého obchodu nebo značky si zákazník nakoupí, zaplatí vždy jen jedno poštovné – nebo si svou fashion nadílku může vyzvednout zdarma právě v Holešovické tržnici,“ poznamenal Gladyšev.