Repliky historických aut, které vozí turisty v centru Prahy, sice přinášejí pasažérům požitek z romantické jízdy, vadí ale místním obyvatelům. Podle nich v úzkých ulicích zabírají místa běžným vozidlům a porušují dopravní předpisy.

Podle radnice Prahy 1 počet těchto vozidel dlouhodobě roste, přesné číslo ale nelze zjistit. Centrum totiž brázdí i auta v Praze neregistrovaná. Občané Prahy 1 a 2 proto sepsali petici a otevřený dopis, v nichž žádají o pomoc radnici. Nejvíce dotčenými lokalitami jsou podle nich okolí Staroměstského a Hradčanského náměstí a okolí Karlova mostu na Malé Straně. Podle zastánců petice tyto lokality trpí zvýšenou intenzitou dopravy, nadměrným hlukem a zápachem. Vozidla často také stojí v místech, kde to dopravní značky neumožňují. Vjíždějí i do ulic, kam má povoleno vjet pouze zásobování a dopravní obsluha.

„Jsou zdokumentovány i případy, kdy se občané řidičů těchto vozidel dotazují, jestli například musí stát v modré zóně a s nastartovaným motorem. Setkávají se ale s agresivními reakcemi,“ uvádí autor petice Otakar Pospíšil.

Problematické podnikání

Městská část Praha 1 na dotaz Pražského deníku uvedla, že situaci již intenzivně řeší s magistrátem i městskou policií. „Provoz historických vozidel v centru města rozhodně vnímáme jako problematické podnikání,“ uvedl radní David Skála (Praha 1 sobě). Shoduje se tak se zastánci petice v názoru, že počet těchto vozů přesáhl únosnou mez a jejich provozovatelé nedodržují dopravní předpisy, zdržují dopravu, zhoršují ovzduší, parkují protiprávně, a zabírají tak parkovací místa rezidentům.

Podle provozovatelů se jedná o nová vozidla splňující emisní a hlukové normy euro 6. „Máme platné rozhodnutí od hlavního města, kde jsou přímo specifikované trasy, kudy můžeme jezdit, a ty dodržujeme. Nemohu mluvit za všechny firmy,“ uvedl Richard Buraj, jednatel společnosti More&More, která provozuje vyjížďky History Trip.

Tato firma je společně s dalšími pěti společnostmi součástí občanského sdružení. Provozuje 24 vozidel a jejich počet již nenavyšuje. „Naše sdružení se na Městské části Praha 1 zavázalo, že nebude navyšovat počty aut a bude dodržovat platné předpisy,“ dodává Buraj. „Velký problém vidím v tom, že někteří provozovatelé nejsou součástí našeho občanského sdružení a není v jejich zájmu spolupracovat s radnicí. Tím to vrhá špatné světlo i na nás ostatní, kteří chceme v Praze 1 podnikat v součinnosti s magistrátem,“ dodává Buraj.