Má přispět ke zklidnění dopravy a zlepšení životního prostředí, zatím se však ukazuje opačný efekt.

Řeč je o komplexu tunelů Blanka, jehož stavbě musely ustoupit již desítky stromů. Už dříve padly městskému okruhu za oběť dřeviny v Letenských sadech a v blízkosti Prašného mostu. Nedávno pak stavba pohltila další stromy u ulice Milady Horákové.

Metrostav slibuje nový park

V místě bude vyhlouben kilometrový tunelový úsek Dejvice, který propojí křižovatku Prašný most a budoucí křížení U Vorlíků na Letné. Kácení je tedy nevyhnutelné. Šestá městská část i Metrostav, který je dodavatelem stavby, opakovaně ujišťují, že všechna zeleň bude po ukončení stavební činnosti nahrazena.

„Vysadíme podstatně více stromů, než kolik jich je zde dnes. Zpřístupníme navíc prostory u Prašného mostu dříve obývané vojáky, kde vznikne nový park,“ slibuje tiskový mluvčí Metrostavu František Polák. Mnohá občanská sdružení těmto výrokům příliš nevěří, Arnika už dříve oznámila, že ve věci zvažuje podání žaloby.

„S kácením stromů nesouhlasíme od samého počátku, vyjadřovali jsme připomínky, nikdo na ně ale nereagoval. Nelíbí se nám, že stromy nahradí nová výsadba jen částečně. Podle dokumentů bude její rozsah v porovnání s dřívější zelení asi pětinový,“ vyjádřil postoj sdružení Martin Skalský.

Vítají zrušení náhradní trati

Odpůrci tunelů naopak vítají, že na Letenské pláni nevznikne náhradní tramvajová trať, která by rovněž zasáhla do zdejší zeleně. Magistrát došel k tomu, že stavba by se nevyplatila. „Podařilo se najít cestu, jak tramvajovou výluku zkrátit na pouhých sedm měsíců, a v tom okamžiku tramvajová přeložka ztratila smysl,“ tvrdí primátor Pavel Bém(ODS).

Stavební práce na samotné Blance zatím probíhají podle plánu, do roku 2011 by mělo být údajně vše hotovo. „Pokračujeme v hloubení v Troji, kde jsme se přiblížili k tramvajové trati přes Vltavu. Dále razíme tunely pod Stromovkou, kde je dokončeno přibližně 1200 metrů. Na staveništi na Letné pak provádíme betonářské práce v jámě pro budoucí křižovatku a na staveništi Prašný most jsou překládány inženýrské sítě,“ informoval Polák.

S podrobnostmi projektu se mohou Pražané seznámit každou středu od čtrnácti do osmnácti hodin v infocentru na Letné, kde je připravena audiovizuální prezentace projektu a tiskové materiály.