Město proto nově nařídilo provozovatelům této služby viditelně umístit na každé kolo telefonní číslo k hlášení problémů. Právě případy odkládání půjčených kol na nevhodná místa vedly magistrát k preventivnímu stanovení požadavků vůči „cyklopůjčovnám“, které fungují přes mobil.

Vzít vítr z plachet odpůrcům městské cyklistiky 

Dokument také požaduje „projednání vhodných a bezpečných míst k odkládání kol s městskými částmi“ nebo „aktivní informování uživatelů o těchto místech“.

„Chtěli jsme vzít vítr z plachet odpůrcům městské cyklistiky, kteří využívají každé příležitosti ke kritice. Z právního hlediska to nutné není, protože odložení jízdního kola na ulici není samo o sobě přestupkem. Je ale dobře, že ještě před začátkem sezony budou všem jasná pravidla hry,“ poznamenal k novým pravidlům zastupitel za Stranu zelených a místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský.

Podle něj je klíčovým požadavkem uzavření dohody s konkrétními městskými částmi, které mají svá individuální přání a potřeby.

Kola, která uzamkne mobilní aplikace 

Právě Praha 7 loni na podzim nasadila v rámci pilotního projektu asi čtyři stovky sdílených kol od čínské firmy Ofo. Její kola jsou specifická v tom, že se nemusejí připevňovat ke stojanu nebo k zábradlí. Mají vlastní zámek, který kolo uzamkne přes mobilní aplikaci. Každé kolo je navíc vybavené navigací GPS, která znázorní jeho polohu v případě krádeže.

„V pilotním provozu v Praze 7 byla míra vandalismu nebo pokusů o krádež minimální, v řádu jednotek. To zaujalo i vedení této globální firmy, která se vedle Prahy chystá vstoupit na trh také ve Varšavě nebo Budapešti. V Evropě už úspěšně fungují třeba v Miláně,“ doplňuje Mirovský.

Ofo teď podle něj vyjednává s pražskými radnicemi o tom, jak odradit klienty od odkládání kol třeba na zastávce MHD, k čemuž občas docházelo během pilotního projektu. Fungovat by mohla motivace k řádnému odkládání skrze plusové body a naopak „sankce“, například v podobě zablokování aplikace. Firma také potřebuje dořešit legislativní rámec pro dovoz poměrně levných dopravních prostředků z Číny.

Cena za půjčení? 20 korun za hodinu 

Ve zkušebním pro korun loni lidé na „sedmičce“ půjčovali kola od Ofo zdarma. Začátek ostrého provozu v Praze 7 i dalších městských částech lze očekávat ještě letos a cena za pronájem by podle našich informací měla být zhruba dvacet korun za hodinu.

Rekola zahajuje sezonu za týden 

Taková cena by konkurovala dosud největšímu provozovateli tzv. bikesharingu v Praze, společnosti Rekola. Ta zahajuje sezonu přesně za týden. V nabídce má 350 bicyklů a během sezony chce svou svou „flotilu“ rozšířit na zhruba pět stovek kusů.

Rekola si můžete půjčit i vracet v tzv. „růžových zónách“ u vlastních stojanů firmy, vybraných stojanů městských částí, ale i mimo stojany, pokud tam kolo nikomu nepřekáží.

„V zásadě konkurenci vítáme, protože podporuje rozvoj městské cyklistiky včetně nových stezek apod. U služeb typu Ofo se trochu obávám, že to může povzbuzovat bezohledné odkládání kol opřených o sebe apod. My se naopak snažíme své klienty už předem povzbuzovat k zodpovědnému chování, aby zaparkováním kola neomezovali nikoho jiného,“ podotkla za společnost Rekola Nina Adamcová.