Tramvaj KT4D vyrobená na přelomu 60. a 70. let ve smíchovské Tatře ČKD jezdila v německé Postupimi až do roku 1989. Jde o jediný (ze dvou) zachovaný prototyp. Němci jej před lety renovovali a sloužil k výhlídkovým jízdám. Druhá tramvaj z roku 1973 byla po ukončení provozu sešrtována.

„Tramvaj KT4D byla určena především na export do tehdejší Německé demokratické republiky. Nyní zprostředkujeme Pražanům jedinečnou možnost spatřit tuto opravenou historickou tramvaj za jízdy. Kromě ní jsme pro Postupim již dříve modernizovali dalších 12 vozů KT4DC," citoval technického ředitele pražského dopravního podniku (DPP) Oldřicha Vytisku server Zdopravy.cz.

Sériová výroba tramvají KT4 probíhala v letech 1975 až 1997, celkem bylo vyrobeno 1746 vozidel. Kromě NDR se tyto vozy vyvážely do Sovětského svazu a Jugoslávie. Po tramvaji T3 šlo o druhý obchodně nejúspěšnější model závodu ČKD Tatra, který byl tehdy uznáván největším výrobcem tramvajových vozů na světě.

Na modelu KT4D byl výjimečný kloubový mechanismus. Zdeněk Drbohlav a Josef Vrzal, jeho výrobci, za něj dostali československý patent. Z Postupimi se nyní stěhovali do Prahy kvůli opravě v Hostivaři.

Zdroj: Youtube

Historická tramvaj vyrazila na jízdu metropolí (bez cestujících, svezli se pouze zaměstnanci DPP) z hostivařské opravny ve čtvrtek krátce před polednem a projížděla přes zastávky Otakarova, Anděl, Vozovna Motol, Palackého náměstí, Dvorce, Nádraží Braník, Národní divadlo, Malostranská, Výstaviště a Sídliště Ďáblice. Před pátou hodinou byla zpátky v Hostivaři. Doprovod jí poskytla tramvaj KT8D5.

Na Výstavišti se v pátek sešlo několik desítek zájemců o zajímavou památku do fotoalba. Lidé mohli na tramvajové smyčce u Stromovky nastoupit i dovnitř. „Cestující nemohli být v tomto voze přepravováni, protože se jednalo pouze o zkušební technickou jízdu," řekla Pražskému deníku Aneta Řehková, mluvčí dopravního podniku.